Häng med på 2017 års häftigaste satsning!

I höst startar Special Olympics-klassikern, ett samarbete mellan En Svensk Klassiker och Special Olympics Sweden. Special Olympics-klassikern är en digital plattform där särskolor, idrottsföreningar och gruppboenden kan delta och göra klassikerns samtliga lopp tillsammans från sin hemmaplan. En spännande och rolig utmaning som bidrar till en friskare vardag!

Special Olympics-klassikern är en vidareutveckling av årets succé Skolklassikern, där närmare 10 000 elever i 138 kommuner deltog under premiäråret. Båda plattformarna innehåller lärande och inspirerande material med de olika idrotterna längdskidåkning, cykling, simning och löpning som bas. Tanken är att inspirera och motivera till ökad rörelseglädje, där gruppen tillsammans ska nå målet En Svensk Klassiker.

– Vårt mål är att göra Sverige och svenskarna friskare, och vi har länge velat göra ett samarbete tillsammans med Parasport Sverige för att ge fler möjligheten att genomföra En Svensk Klassiker. Efter succéstarten med Skolklassikern fann vi det naturligt att införa Special Olympics-klassikern, eftersom vi alla vet alla hur viktigt det är med daglig motion för människors välbefinnande, säger Michael Thorén VD En Svensk Klassiker.

– Att Special Olympics får en egen Klassiker känns helt fantastiskt! Special Olympics-klassikern kan göra att fler personer med utvecklingsstörning väljer ett aktivt liv och det är precis vad Special Olympics handlar om. Nu hoppas vi såklart att vår Klassiker blir väldigt uppskattad och får många deltagare, säger Linnea Björndahl, Special Olympics Sweden.

Missa inte starten i september, gör din intresseanmälan redan idag:

Special Olympics Klassikern är ett samarbete som möjliggörs tack vare En Svensk Klassiker, Special Olympics Sweden och ICA.

Om En Svensk Klassiker
En Svensk Klassiker grundades 1972 och är en idrottsutmaning utöver det vanliga där du inom en 12 månaders period skall skida Engelbrektsloppet eller Vasaloppet, cykla Vätternrundan, simma Vansbrosimningen och springa Lidingöloppet. En Svensk Klassikers mission är att göra Sverige och svenskarna friskare och grundtanken är att motivera till motion och träning året om. Genom projekt som Skolklassikern, ICA-klassikern, Special Olympics Klassiker och Arbetsplatsklassikern uppmanar vi till rörelse i hela Sverige oavsett ålder.

www.ensvenskklassiker.se
www.skolklassikern.se