IOK:s styrelse rekommenderar Sverige som kandidat för 2026

Internationella Olympiska Kommitténs (IOK:s) ordförande, Thomas Bach, meddelade på torsdagen att IOK:s styrelse har rekommenderat Sverige med Stockholm som huvudort att bli en av tre kandidater till värdskapet för vinter-OS och Paralympics 2026.

Beslutet om vilka kandidater som inbjuds tas av IOK:s medlemmar vid ett möte tisdagen den 9 oktober.

– Vi är givetvis glada och stolta över att IOK:s styrelse ser styrkan i Sveriges koncept för hållbara vinter-OS och Paralympics 2026 och att de rekommenderar IOK-medlemmarna att ge oss förtroende. Men vi är inte riktigt där ännu, det här är förstås positiva rekommendationer men beslutet tas på tisdagen den 9 oktober. Först då vet vi om vi går vidare till kandidatfasen eller inte, säger Richard Brisius, vd för OS-bolaget.

– Vi är övertygade om att Sverige och Stockholm kommer att genomföra vinterspel i världsklass. Spel som är hållbara i alla avseenden, inte minst ekonomiskt. De ska inte kräva skattekronor utan tvärtom tillföra värden. Vi kommer inte att behöva göra investeringar i nya arenor eftersom vi i Sverige redan har de tävlingsarenor samt vägar, järnvägar, flygplatser och hotell som behövs, säger Mats Årjes, ordförande för Sveriges Olympiska Kommitté.

– Ett Paralympics i Sverige skulle vara fantastiskt för rekryteringen och återväxten inom parasport. Sverige har länge varit ett föregångsland internationellt när det gäller parasport och ett vinter-OS och Paralympics 2026 skulle betyda oerhört mycket för att göra samhället mer tillgängligt, säger Margareta Israelsson, ordförande för Sveriges Paralympiska Kommitté.

Övriga två orter/städer som rekommenderas av IOK:s arbetsgrupp att bli kandidatstäder till OS och Paralympics 2026 är Calgary i Kanada och Milano/Cortina i Italien. Turkiska Erzurum gick inte vidare från dialogfasen.