Norden satsar ALL-IN på livslång fysisk aktivitet

Det har blivit dags att sammanfatta ett lyckat andra år för det nordiska samarbetsprojektet ALL-IN.

– Nu ser vi fram emot 2019 och ännu ett bra år, säger Johan Strid, Generalsekreterare Parasport Sverige.

Två av tre år av det nordiska samarbetsprojektet ALL-IN är nu genomförda. Projektets syfte är att ”utveckla vägar för livslång fysisk aktivitet för personer med funktionsnedsättning i Europa”. Denna målbild är fördelad över fem stycken huvudpunkter, marknadsföring, rekrytering, tävlingar, klassificering och ledningsstruktur.

– De nordiska nationerna är fast beslutna att skapa tydliga vägar, både för att uppnå paralympisk framgång och att motivera och ge möjlighet för fler personer med funktionsnedsättning att vara fysiskt aktiva, säger ordförande för Parasport Danmark, John Petersson om projektet.

Under det andra året av projekt har det tagits flera framsteg i de fem områdena och många olika aktiviteter har ägt rum. Tre av dessa höjdpunkter har varit träningsläger i Danmark med ”Six Nations One Team”, rekryteringsdagar i Finland och klassificeringsträff i Norge.

Under fyra dagar i augusti träffades totalt 105 ungdomar mellan 12 och 20 år från Sverige, Danmark och Island tillsammans för att utbyta erfarenheter, träna och stärka de nordiska banden sinsemellan. Friidrott, goalball, judo, simning, bordtennis, paradressyr, fotboll och racerunning.

– Lägret var helt fantastiskt. Den här typen av läger där vi samlar så många unga aktiva från olika länder ger mycket framtidshopp, sa Helena Hehlke, projektledare för ALL-IN, efter lägret.

Utöver alla idrotter fick deltagarna ta del av flera teoretiska föreläsningar för att utveckla sitt kunnande inom träningslära.

– Ett läger som detta är ett mycket bra exempel på hur vi både kan utveckla de aktiva som vi har men också inspirera fler att komma in i parasporten, säger ordförande för Parasport Danmark, John Petersson.

Förutom träningsläger har det arrangerats flera rekryteringsdagar under 2018. Två av dessa har arrangerats av Finlands Paralympiska Kommitté med fokus på rekryteringsverktyg. De visade då upp ett nytt verktyg som analyserar och testar den aktive för att sedan kunna hänvisa denne till de idrotter som passar bäst. Under en av dessa dagar deltog medlemmar från samtliga projektländer.

Ett sista exempel på vad som hänt under 2018 är två stycken klassificeringstillfällen i Norge där norska Olympiska och Paralympiska Kommittén stod värd.

– Det har varit ett hektiskt år och det har hänt väldigt mycket. Vi har satt ihop många viktiga delar gällande ledningsstruktur och klassificering samtidigt som vi har arrangerat flera mer direkta event så som träningslägret i Danmark och rekryteringsdagarna i Finland. Nu ser vi fram emot 2019 och ännu ett bra år, säger Johan Strid, Generalsekreterare för Parasport Sverige som är en av tolv projektorganisationer.

Om ALL>>IN

Projektet sträcker sig över tre år och är delfinansierad genom Erasmus+ programmet inom Europeiska Unionen. Det är ett pilotprojekt för att hitta samverkansmodeller mellan regioner i EU som utvecklar, använder och genomför goda exempel på hur det går att skapa vägar till ett livslångt fysiskt aktivt liv för personer med funktionsnedsättning.

Partners i projektet är Parasport Sverige, Finlands Paralympiska Kommitté, Finlands centralorganisationen för handikappidrott och -motion VAU, Parasport Danmark, Norges Olympiska och Paralympiska Kommitté, Norges skidförbund, Islands Paralympiska Kommitté, Svenska Riksidrottsförbundet, Mittuniversitetet, Östersunds kommun, Laajasalo folkhögskola, European Observatoire of Sport and Employment, Europeiska Paralympiska Kommittén, Färöarnas Paralympiska och Olympiska Kommitté samt SPIN Sport Innovation från Tyskland.