Parasport Sverige lanserar filmen "Parasport. Om möjligheterna"

En film och utbildningsmaterial om idrottens möjligheter – för alla – oavsett förutsättningar. Riktad till dig som är ledare, aktiv eller blivande aktiv.

I filmen berättar några av Sveriges för tillfället mest kända paralympier om sina tankar om vad som kan hjälpa föreningar, ledare och aktiva när de vill inkludera idrottare med funktionsnedsättning. Filmen ger också konkreta fakta och förslag på lösningar genom att våra paralympier pratar om sina respektive funktionsnedsättningar och ger exempel på hur det är att träna och tävla. Oavsett vilka förutsättningarna är.

I Parasport tävlar idrottare med liknande funktionsnedsättningar mot varandra.

För att få så jämna tävlingar som möjligt, och i viss mån även träna på bästa sätt, delas idrottare in i grupper.
Grupperna kallas skadeklasser och delas in i tre typer:
• Rörelsehinder
• Synnedsättning
• Utvecklingsstörning

Idrottare med synnedsättning och rörelsehinder delas dessutom in i underkategorier, för att få jämnare tävlingar. Denna typ av indelning görs även för idrottare med utvecklingsstörning vid tävlingar på breddnivå.