Parasport Sverige redovisar enkätundersökning med anledning av #metoo

Hur vanlig är förekomsten av sexuella trakasserier inom idrottens mest utsatta målgrupper? Parasport Sverige har tagit #metoo på största allvar, låtit en extern undersökning genomföras och redovisar dess resultat kl. 08.30 - 10.00 den 29 november i Idrottens Hus i Stockholm.

Idrottens #metoo visar tydligt att samhällets problem är idrottens problem. Det går inte att blunda för och det är bra att idrotten nu tar dessa problem på allvar.

– #timeout och debatten som följt efter #metoo är otroligt viktig. Ingen ska behöva uppleva kränkningar. Att trakasserier och övergrepp sker handlar i grunden om avsaknad av jämställdhet och det är tydligt att vi inom idrotten har brister. Det måste även parasporten jobba vidare med och vi tar nu fram en åtgärdsplan, säger Johan Strid, generalsekreterare Parasport Sverige.

I många idrotter och föreningar finns en maskulinitetsnorm som idrottsrörelsen behöver arbeta med. Det gäller idrotten i stort som för att lyfta dessa frågor särskilt har påbörjat utbildningsinsatser, det finns också flera externa initiativ som är mycket välkomna, bland annat Locker room talk.

Parasport Sverige har låtit en extern undersökning genomföras, den redovisas kl 08.30-10.00 den 29 november i Idrottens Hus i Stockholm. Kaffe från 08.00.

Antalet platser är dock begränsat, skicka din anmälan till henrik.hjelmberg@parasport.se