Parasport Sveriges redovisning av enkätundersökningen med anledning av #metoo

För att få svaret på hur vanlig förekomsten av sexuella trakasserier inom parasporten är har Parasport Sverige låtit en extern undersökning genomföras som nu finns att ladda ner.

– Den här enkäten ger oss mycket viktig kunskap om hur framförallt kvinnor är utsatta inom idrotten. Denna kunskap ska vi nu använda för att skapa en bättre idrott, säger Johan Strid, generalsekreterare.

Resultatet ger flera svar på viktiga frågor och visar att parasporten tyvärr inte alls är förskonad från de frågor #MeToo satt focus på under hösten.

– Parasporten är lika lite förskonad från sexuella trakasserier som det övriga samhället. Med den här enkäten har vi nu fått kunskap som gör att vi kan skapa en bättre och trygg idrott, fri från övergrepp, fortsätter Strid.

Parasport Sveriges undersökning svarar bland annat på om aktiva och ledare anser att de blivit respektfullt bemötta inom Parasporten, om de upplevt sig ha blivit sexuellt trakasserade, när i tid det i så fall skett, om de vet hur de kunde fått hjälp och om de anser att det görs tillräckligt för att aktivt förebygga och motverka sexuella trakasserier i Parasporten.

– Parasport Sverige är det första idrottsförbundet som har frågat sina aktiva om de har varit utsatta för sexuella trakasserier eller liknande och besluta om en handlingsplan. Nu måste övriga idrottsförbund, och Riksidrottsförbundet, följa efter för att idrotten ska få en så komplett bild som möjligt och därmed kunna vidta rätt åtgärder.

Undersökningens resultat och de åtgärder som föreslås finns att ladda ner som dokument nedan.