SK Ägir-simmaren Karl Forsman på världsrekordjakt på 200 meter (SB 5) - kl 16:00 1/11

Under helgens simtävlingar i Stockholm International Para-Games är SK Ägir-simmaren Karl Forsman på världsrekordjakt på 200 meter (SB 5). En extra start har lagts till för detta och arrangören har nu gjort klart med detaljerna kring loppet – Karl Forsmans världsrekordförsök äger rum imorgon klockan 16:00 i Eriksdalsbadet.

Det extrainsatta loppet ger (SB5) simmaren Karl Forsman chansen att radera världsrekordet på 200 meter bröstsim, ett rekord han fullständigt demolerade vid inofficiella tävlingar för drygt en månad sedan.

Bakgrunden är att Karl Forsman från föreningen SK Ägir satte inofficiellt världsrekord på 200 meter vid simtävlingar i Sundsvall i september - med tiden 3.16.45 i klassen SB5. Men då tävlingen var inofficiell står sig det gamla världsrekordet.

Tävlingarna under Stockholm International Para-Games i helgen är officiella, och har alltså ett extra lopp lagts till som sannolikt gör att Karl Forsman skriver in sig i para-simmarnas historieböcker.

Mer information hittar du på tävlingens hemsida: www.handikappidrott.se/stockholm

Tid för loppet är 16:00, 1/11 i Eriksdalsbadet.

Nils Ander, 08-525 08 553, nils.ander@sthif.org

Snabba fakta om STOCKHOLM PARAGAMES:En internationell idrottstävling för personer med funktionsnedsättning. En tuff och tävling med hård konkurrens. Är ett samarbete mellan Stockholms idrottsorganisation för funktionshindrade, Stockholms stad, Solna stad, kommun Upplands-Bro. Arrangeras av föreningar inom Stockholms idrottsorganisation för funktionshindrade.

• Stockholm

Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté (SHIF/SPK) är ett av 70 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador och utvecklingsstörning inom 19 idrotter. Vi har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 480 föreningar. SHIF innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom ett antal andra SF. Vi leder också arbetet med Special Olympics, som är bredd- och motionsidrott för personer med utvecklingsstörning.