SVT och Paralympics = sant

SVT fortsätter sin satsning på Paralympics. Nu står det klart att de två kommande paralympiska spelen – i Pyeongchang, Sydkorea och i Tokyo, Japan – sänds i SVT.

– Vi är jätteglada att kunna erbjuda de två kommande paralympiska spelen till vår publik. Paralympics är idrott när det är som bäst – fantastiska prestationer som griper tag och engagerar, starka känslor och dramatik, säger SVT Sports chef Åsa Edlund Jönsson.

2018 avgörs vinter-Paralympics i Pyeongchang i Sydkorea, den 8-18 mars. Och den 25 augusti 2020 invigs de paralympiska sommarspelen i Tokyo, Japans huvudstad.

Intresset för Paralympics har ökat dramatiskt under de senaste åren. Spelen i Sotji 2014 och sommarspelen i Rio slog både rekord i tv-publik globalt sett för vinter respektive sommar.

– SVT sände över 90 timmar från Sochi och 300 timmar från Paralympics i Rio 2016. Att SVT nu fortsätter sin satsning på att leverera en rejäl dos kvalitésändingar från Paralympics till svenska folket känns väldigt bra, säger Johan Strid, generalsekreterare Sveriges Paralympiska Kommitté.

– Vi hoppas så klart få uppleva flera nya svenska sportklassiker som Helene Ripas sensationella guld i längdskidor 2014 och Karl Forsmans guld i simning 2016, säger Åsa Edlund Jönsson.

Paralympics är parasportens motsvarighet till olympiska spelen. Paralympics arrangerades på sommaren första gången i Rom 1960 och på vintern i Örnsköldsvik 1976.

För ytterligare information, kontakta:Max Bursell, planeringschef SVT Sport, max.bursell@svt.se eller 08-784 80 38