230 ungdomar med 26 olika språk – Parken Zoo vill ge ungdomarna sitt livs bästa sommarjobb

Lördagen den 3 maj slår Parken Zoo Eskilstuna upp portarna för säsongstart. Då kommer även 230 ungdomar som sammanlagt talar 26 olika språk till sina sommarjobb. Mer än hälften av ungdomarna jobbar på Parken Zoo för första gången. I år satsar man extra mycket på kompetensutveckling där medarbetarnas viktiga roll värdesätts högt.

”Vi ska se till att ungdomarna får sitt livs bästa sommarjobb som de kommer att minnas genom hela livet”, säger Irja Bäckström, vd Parken Zoo Eskilstuna. ”Därför har vi i år satsat extra mycket på både kompetensutveckling, introduktionsdagar, medarbetarsamtal, utvärdering och till sist en galakväll. Vi vill skapa en attraktiv arbetsplats där medarbetarnas viktiga roll värdesätts högt”.

Parken Zoo Eskilstuna har en viktig roll i kommunen som en av de stora arbetsgivarna för ungdomars sommarjobb. 230 ungdomar är anställda inför sommarsäsongen 2014 och över hälften jobbar på Parken Zoo för första gången. Sammanlagt talar de 26 olika språk, allt för att återspegla mångfalden bland parkens gäster.

”Våra ungdomar är vår framtid och det är med hjälp av dem vi växer både som människor och som organisation. Jag känner mig oerhört stolt över att få arbeta tillsammans med så entusiastiska unga människor. Jag skulle faktiskt vilja påstå att jag med min fasta personalstyrka idag har Sveriges absolut bästa personal här på Parken Zoo”, avslutar Irja Bäckström.

På lördagen öppnar Parken Zoo Eskilstuna inför sommarsäsongen. Bland annat kan besökare njuta av nya Dinosaurieuställningen och alla nyfikna djurungar som nu tittar fram i våren.

Pressbilder från introduktionsdagarna samt Parken Zoo finns via länken http://www.mynewsdesk.com/se/parken_zoo/latest_media  Ange Foto: Parken Zoo Eskilstuna.

För mer information och intervjuer, kontakta:

Irja Bäckström, vd Parken Zoo Eskilstuna, 016-100 100, irja.backstrom@parkenzoo.se

• mångfald
  • sommarjobb
  • sommarjobb 2014
  • kompetensutveckling
  • karriär

Parken Zoo i Eskilstuna grundades 1898 och är idag ett av Sveriges mest besökta utflyktsmål. En perfekt dagsutflykt med alltid något nytt att lära. Här finns djurparken med ett hundratal arter varav flera ingår i internationella bevarandeavelsprojekt via den europeiska djurparksföreningen, EAZA. Tillsammans med (Zoo-skolan), utbildningsverksamhet, badet, nöjesparken och uppträdanden av folkkära artister finns något för alla i familjen. Bolaget är kommunalägt och ingår i Eskilstuna Kommunföretag AB. Mer info www.parkenzoo.se