Årets nyheter i Parken Zoo avslöjas

Den 5 maj är det dags för Parken Zoo att slå upp portarna för säsongen. Årets största nyhet är Lemurernas Värld. En unik upplevelse där närheten till djuren tas till nästa nivå och nyfikna lemurer kan skutta fram och nosa på besökarna. Andra nyheter är att zebran är tillbaka, nya maskotar flyttar in och åkattraktionen Krokodilsafari har premiär.

Nu får Parken Zoos gäster för första gången någonsin lära känna lemurer på nära håll. I år flyttar tre olika arter in i nybyggda området Lemurernas Värld: Alaotralemur, rödbukad lemur och ringsvanslemur. Här har man valt bort staket för att ge människa och lemur en chans att mötas på nära håll.

Lennart Sundén, tillförordnad VD och djurparkschef på Parken Zoo, ser fram emot gästernas reaktioner när de träffar lemurerna. Han berättar:

”De är extremt busiga och nyfikna. Att få kliva rakt in i hägnet gör att man går därifrån med den där speciella, intima känslan av att verkligen ha fått kontakt. Lemurernas Värld är en äkta nära-djur-upplevelse.”

Dessutom gör zebran comeback – en kär parkfavorit som inte funnits i parken sedan millennieskiftet. Lennart fortsätter:

”När våra gäster fått önska fritt vilka djur man helst vill träffa på Parken Zoo, är zebran alltid högt i topp. Därför känns det extra roligt att än en gång kunna välkomna dessa fantastiska djur till parken.”

En annan nyhet är maskotarna Wilma & MorrisEn kramgo jätteutter och en röd panda som kommer strosa runt i parken hela sommaren. Wilma & Morris har dessutom ett mycket viktigt uppdrag: att sprida god stämning i parken genom att vinka glatt till de yngsta besökarna.

Även barnvänliga Krokodilsafari har nu rotts i land och avslöjas efter en lång vinter av hamrande och spikande. Här åker besökarna båt längs floden och man får gasa och styra med rodret helt på egen hand.

Parken Zoo öppnar för säsongen den 5 maj.

För mer information, vänligen kontakta:
Lennart Sundén, tillförordnad VD och djurparkschef, Parken Zoo
Mail: lennart.sunden@parkenzoo.se