Ny Dinosaurieutställning öppnar på Parken Zoo 1 maj

Ledsen T-Rex det finns en ny kung i stan. Lagom till säsongspremiären den 1 maj landar nämligen Giganotosaurus, ett av de största köttätande djuren som någonsin funnits, på Parken Zoo Eskilstuna. Utställningen med en helt ny uppsättning rytande urtidsdjur ingår i entrépriset.

”Giganotosaurus är den största dinosaurien jag sett och är längre till och med än välkända Tyrannosaurus Rex”, säger Camilla Delac, marknadschef Parken Zoo. ”Dessa urtidsdjur från en svunnen tid är så verklighetstrogna att det verkligen känns som man kan få en bild av hur de såg ut, levde och rörde sig. Man får passa på då det är sista året vi kör utställningen, så den här vill du inte missa”.

Giganotosaurus längre än Tyrannosaurus Rex

– Hollywood hakar på Parken Zoos trend

Succéutställningen med rörliga och rytande dinosaurier är i år tillbaka igen på Parken Zoo Eskilstuna. I år får dinosauriefrälsta besökare bekanta sig bland annat med Giganotosaurus, en av de absolut största köttätande dinosaurierna som någonsin levt. Enligt forskare var den 152 centimeter längre än den längsta Tyrannosaurie man upptäckt.

Andra nykomlingar är mäktiga växtätaren Diabloceratops med sina nykläckta ungar, långhalsade Amargasaurus och gnuliknande Edmontosaurus för att ta några exempel.

”Extra roligt ä det också att Hollywood hakar på vår trend med dinosaurierna då Jurrasic Park 4 har världspremiär 10 juni. Hos oss kan alla komma nära sina dinosauriefavoriter och också hitta nutida släktingar bland parkens djur. En perfekt dagsutflykt”, avslutar Camilla Delac.

Utställningen finns att besöka från och med säsongspremiären 1 maj och ingår i entrépriset. Under säsongen finns också dinosaurieexperten på Parken Zoo, Harry Skärlund som expeditionsguide för rundturen.

Samir & Viktor spelar 10.30 under säsongspremiären 1 maj

Förutom rytande urtidsdjur till säsongspremiären kommer också Mellofavoriterna Samir & Viktor till Parken Zoo. 1 maj klockan 10.30 uppträder de med sina låtar på Terrassen som ligger precis ovanför huvudentrén. Tid kommer att finnas till autografskrivning.

Kort fakta om nya dinosaurierna på Parken Zoo

1: Diabloceratops -
Den här mäktiga växtätaren hade kanske de tuffaste hornen och kragen av alla dinosaurier, på Parken Zoo ser du den tillsammans med sina små nykläckta ungar.

2: Cryolophosarus-
Snabba och läskiga Cryolophosaurus kallas ibland Elvisdinosaurien, precis som kungen av rock n roll hade den en supercool frisyr men mycket vassare tänder.

3: Coelophysis-
Dessa lömska köttätare är några av de äldsta dinosaurierna som funnits. Vissa känner igen dem från utställningen 2013 och i år återvänder till Parken Zoo för att skrämmas igen.

4: Massospondylus - De stora men fredliga långhalsdinosaurierna känner alla till. Men visste ni att deras förfäder gick på två ben? Massospondylus är precis det, en föregångare till sauropoderna.

5: Suchomimus- Suchomimus betyder krokodilhärmare och vi förstår varför den heter så. Lång nos, taggigt skinn och bra på att fiska. Den här dinosaurien håller till vid vattnet, se upp så du inte blir blöt!

6: Dimetrodon-Många känner igen Dimetrodon från leksaksaffärerna, med läskiga tänder, festliga färger och coolt taggigt segel på ryggen är den en klar favorit. Men var den verkligen en dinosaurie?

7: Amargasaurus
- Den här långhalsade växtätaren gillade verkligen att visa upp sig! Med dubbla rader färglada segel längs halsen såg den ut som en drake. På Parken Zoo har den med sig sin söta unge.

8: Edmontosaurus - Likt gnuer och zebror vandrar längs savanner idag var stora hjorder av anknäbbsdinosaurier vanligt för miljoner år sedan. Den här var en av de största, här ser du den med sina bäbisar.

9: Troodon-
Jämfört med stora köttätare kanske Troodon inte känns så läskig men akta dig, den hade den största hjärnan av alla dinosaurier! Dessutom jagade den i flock och hade mycket stora klor.

10: Quetzalcoatlus
- På dinosauriernas tid var flygödlorna luftens härskare, den här var stor som ett mindre flygplan och mäktigast av alla. Du såg den förra året på Parken Zoo och nu är den tillbaka!

11: Giganotosaurus
- Ledsen, T. Rex, det är en ny kung i stan. Det här monstret var en av de största köttätande djur som funnits, med enorma tänder, taggar och spred den skräck, vågar du hälsa på den?

• dinos
  • dinosaurier parken zoo
  • dinosaurier
  • dinosaurieutställning