Nyhet -kamel till Parken Zoo och Lilla Zoo

Lilla Zoo blir JÄTTESTORT – nu med kameler. Årets nyhet på Parken Zoo är över 2 meter hög och väger över ett halvt ton och är ett mycket fascinerande djur.

Kamelerna kommer att flytta in strax innan säsongspremiär precis i ett nybyggt hägn vid djurparksentrén och är en del i årets nyhet ”Lilla Zoo blir JÄTTESTORT” som byggs just nu. Kamel har två pucklar och anpassar sig efter klimatet. På vintern får de en mycket lång och tjock päls.

Parken Zoos kameler är tam-kameler (Camelus bactrianus) som är en form av den vilda arten (Camelus ferus).
I det vilda är kamel akut hotad enligt IUCNs rödlista över hotade arter. De hotas på grund av jakt för mat och sport samt på grund av att deras livsmiljö förstörs och fragmenteras. Idag finns endast omkring 1000 individer kvar i Asien.

-Vi är mycket glada att få kamel till Lilla Zoo – vi vill att man ska lära sig mycket när man besöker oss och med ett sådant intressant djur som kamel är det lätt att berätta för gästerna hur man kan vara med att påverka hur djur har det i det vilda, säger Linn Lagerström som är zoolog på Parken Zoo.

-Det här blir en spännande start på vår tamdjursanläggning. Längre ned i hägnet träffar besökarna på lite mindre djur som man brukar ha hemma, här finns stora möjligheter för vår personal att involvera våra besökare i hur vi tar hand om djuren och ge tips om hur de ska ta hand om sina egna tamdjur, fortsätter Linn,

Kameler är väl anpassade till att leva i torra klimat. De kan exempelvis dricka över 50 liter vatten vid ett tillfälle för att fylla på förlorade reserver och deras avföring är torr samtidigt som de producerar små mängder urin. De vilda djuren klarar även av att dricka saltvatten, vilket är unikt bland däggdjuren, och de kan även växla i kroppstemperaturen för att inte svettas. Däremot lagrar de inte vatten i pucklarna som många tror, utan de fungerar som en fettreserv. Kamelens tår är sammanlänkade av en bred sula som underlättar när kamelen rör sig i sand och de långa ögonfransarna skyddar ögonen mot flygande sand.

Årets nyhet Lilla Zoo – blir jättestort!

I nya Lilla Zoo kommer alla arter att få större ytor och hägn och gästerna kommer att bli inspirerade hur man tar hand om sina egna husdjur på bästa sätt. Även tama djur har många naturliga beteenden som de inte alltid får utlopp för. Inne i det nya området vill vi ge ökad förståelse och kunskap för hur man kan öka välfärden även för djuren där hemma.

I det nya området får man komma djuren riktigt nära, känna, lukta och kanske till och med få en riktigt närgången hälsning, men allt på djurens villkor. Besökarna kommer få lära sig att läsa djurens signaler, få ökad respekt och empati. Vikten av emotionell intelligens och människors underliggande värderingar belyses alltmer inom bevarandearbete.

Barndomsupplevelser spelar en stor roll i hur miljömedveten en människa blir. Allt fler människor växer upp i städer och många förlorar den naturliga kontakten med djur och natur. För många är ett besök på en djurpark det första mötet med djur.Att få träffa våra djur på nära håll, lära sig om deras känslor och hur de kommunicerar bidrar till att kunskapen även når hjärtat och förstärker de värderingar som leder till de beteendeförändringar hos oss människor som är nödvändiga för att uppnå hållbar utveckling. En viktig faktor i det arbetet är att minska glappet mellan oss människor, djur och natur.

Parken Zoo har säsongspremiär torsdag den 10 maj. För alla med säsongskort är det smygpremiär redan den 5 maj.

Kontakt Parken Zoo
Linn Lagerström zoolog, linn.lagerstrom@parkenzoo.se 0702 48 41 87

Parken Zoo i Eskilstuna grundades 1898 och är idag ett av Sveriges mest besökta utflyktsmål. En perfekt dagsutflykt, här finns alltid något nytt att lära och du kommer våra djur riktigt nära Här finns djurparken med ett hundratal arter varav flera ingår i internationella bevarandeavelsprojekt via den europeiska djurparksföreningen, EAZA. Tillsammans med (Zoo-skolan), utbildningsverksamhet, badet, nöjesparken och uppträdanden av folkkära artister finns något för alla i familjen. Bolaget är sen augusti 2016 privatägd.  Mer info www.parkenzoo.se