Söta gepardungar födda i Parken Zoo

Parken Zoo har fått gepardungar för första gången och det är snart 3-årige gepardhonan Moja som har fött fem stycken friska små lurviga geparder. Det är tre honor och två hanar och Moja är en alldeles utmärkt mamma som är väldigt vaksam och rädd om sina ungar.

Det är första gången som Parken Zoo har fått gepardungar så man har varit väldigt varsamma med familjen och låtit mamman och ungarna fått vara för sig själva.

I mitten av september fick gepardhonan Moja fem gepardungar

-När vi såg att ungarna diade och rörde sig som de skulle, så har vi låtit ungarna vara helt för sig själva med mamman säger veterinär Anita Burkevica som har varit inne och undersökt dem två gånger sen de föddes.

-Vi har varit väldigt försiktiga och har inte velat stressa upp dem i onödan, men nu när det har gått några veckor och vi ser att mamman tar hand om dem så börjar vi känna oss trygga. -De ser ut att må väldigt bra och det är pigga och lekfulla säger Parken Zoo´s veterinär.

Julia Johnsson som jobbar som rovdjursskötare i Parken Zoo har varit med om flera kattdjursfödslar men det är första gången hon får ta hand om gepardungar i Parken Zoo.

-Det är ju väldigt speciellt att få en kull för första gången, gepardungar är ju extra gulliga med sitt alldeles speciella utseende säger Julia Jonsson.

Ryggen och nackens päls är betydligt längre än de vuxna individernas och de har även en annan färg på pälsen som går mot ett gråblått håll jämfört med gepardens naturliga beige-gula färg.

-Man tror att gepardungar har fått det här utseendet för att kamouflera sig ut i det vilda och likna mer tuffare djur ute på savannen som inte andra djur vågar ge sig på fortsätter djurvårdaren Julia.

-Men i Parken Zoo är det ingen som ger sig på dem, många kanske tror att vi går in och gullar med dem – men vi tittar endast till dem – men det räcker gott och väl, det är full fart på syskonen just nu och vi lovar att lägga upp så mycket vi bara kan på våra sociala medier, säger Julia.

Geparden tillhör kattdjuren men är kanske den katt som skiljer sig mest från alla andra katter. Den är känd för sin förmåga att springa snabbt och på korta avstånd kan den komma upp i hastigheter på strax över 100km/h. Hela kroppen är anpassad till detta sätt att jaga med dess smala, slanka kropp, flexibel ryggrad, extra lång svans att parera kurvorna med, klor som inte går att dra in som skapar bra fäste i marken och extra stora näsborrar som gör att den får gott om syre under språngmarschen. Den håller även huvudet relativt stilla under jakten vilket gör att den kan hålla synen fokuserad på bytesdjuret och göra en bättre uppskattning av avståndet.

Geparden konkurrerar om bytesdjuren med bl.a. lejon, hyenor och leoparder vilket har gjort att geparden mestadels jagar på dagen. Man tror att dess svarta sträck under ögonen, tårlinjen, har utvecklats just därför då de absorberar delar av solens ljus och minskar de bländande effekterna, lite som gepardens egna solglasögon.

Geparden klassas som sårbar och minskar i antal i det vilda, mestadels p.g.a. miljöförstörelse och jakt. Den tros ha försvunnit från 76 % av ursprungsområdet i Afrika och i Asien finns endast ett 50-tal individer kvar i Iran. Totalt finns det uppskattningsvis 6700 individer kvar i ett 20-tal länder.

Parken Zoos geparder ingår i det europeiska bevarandeavelsprogrammet, EEP, som syftar till att bevara den hotade arten. Djurparkspopulationen består av ca 370 individer som bor på 90 olika institutioner som tillsammans arbetar för att bevara den genetiska och biologiska mångfalden i världen.

För mer info

Rovdjursskötare Julia Johnsson och Marlene Windahl 073-8671944

• gepardunge

Parken Zoo i Eskilstuna grundades 1898 och är idag ett av Sveriges mest besökta utflyktsmål. En perfekt dagsutflykt, här finns alltid något nytt att lära och du kommer våra djur riktigt nära Här finns djurparken med ett hundratal arter varav flera ingår i internationella bevarandeavelsprojekt via den europeiska djurparksföreningen, EAZA. Tillsammans med (Zoo-skolan), utbildningsverksamhet, badet, nöjesparken och uppträdanden av folkkära artister finns något för alla i familjen. Bolaget är sen augusti 2016 privatägd.  Mer info www.parkenzoo.se