Stolta surikatmamman Tilda visar upp sina nya ungar

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 08:00 CEST

Årets babyboom i Parken Zoo fortsätter. Precis när förra årets nytillskott inom surikatfamiljen flyttat till nya hem visade den stolta surikatmamman Tilda upp sina nya gulliga ungar.

Surikater som finns vilt i ökenområden i Afrika lever i kolonier och hjälper varandra med barnpassning. När föräldrarna är borta och jagar efter mat söker de skydd i hålor och gångar som de grävt och ser efter ungarna. Surikater är rovdjur och äter insekter, skorpioner, ödlor och andra smådjur. I Parken Zoo består födan främst av köttbitar, möss och kycklingar samt maskar som de själva gräver reda på i sitt hägn vilket de verkar gilla med tanke på allt bebisfödande.

- Det verkar som vår surikatflock stortrivs i sitt hägn där de nästan lever som i naturen berättar Helena Olsson, djurparkschef.

De tre nya surikatungarna har ännu inte fått några namn men förslag tas gärna emot via Parken Zoos Facebooksida.

När surikatungarna var alldeles nyfödda blev många besökare oroliga för dem eftersom de låg ute i hägnet. Djurvårdarna bar in de små till surikaternas hus men det tyckte inte mamma Tilda var en bra idé. Hon hämtade ut sina bebisar på en gång. Det fungerar hur bra som helst att ha sina bebisar ute när man är del av en surikatflock eftersom man ser efter och varnar varandra.

Surikater är dräktiga ungefär 75 dygn och lever i ca 10 år. De är nyfikna och sociala med massa energi i kroppen. De ställer sig på bakbenen och är mycket aktiva och spanar runtomkring efter faror. Uppfattar de någon fara så varnas den övriga flocken genom höga rop.

Kontakt för mer information:

Helena Olsson, djurparkschef, telefon 070-958 43 33

parkenzoo.se