Tapir har fötts på Parken Zoo

Babylycka på Parken Zoo. Kvällen till tisdagen den 28 juli fick Parken Zoo Eskilstuna tillökning. Det är låglandstapirfamiljen som fått en liten bebis. Nu väntar undersökning, vägning och bestämmande av kön.

”Vi välkomnar en ny liten nyfödd tapir”, säger Lennart Sundén, djurparkschef Parken Zoo. ”Det är alltid underbart när nya djurungar föds och framförallt under högsäsong. Nu kan alla som besöker oss uppleva den på nära håll, ja om man ser den då den just nu är så liten”.

Födseln av den lilla randiga tapirungen av arten låglandstapir upptäcktes av personal under den vanliga morgonkontrollen.

”Vi misstänkte att hon var dräktig men det är svårare att se exakt när det är dags för tapiren att föda. Både mamma och unge mår vad vi kan se bra. Efter veterinärundersökningen får sedan familjen boa in sig”, avslutar Lennart Sundén.

Alla tapirungar föds randiga, vilket är ett slags kamouflage mot faror som hotar i det vilda. Tapirfamiljen finns redan nu att se på Parken Zoo, där man som besökare kommer nära de olika spännande djuren.

Fakta Låglandstapir

* Låglandstapir som är utrotningshotad, är en av fyra tapirsorter, varav tre finns i Sydamerika och en i Sydostasien.

* Främst är det skogsskövling som hotar låglandstapiren men den jagas också för kött och skinn.

* Tapirens kropp med den långa, snabelliknande nosen, tjocka kropp och pyttlilla svans är väl anpassad till tät regnskog.

* Snabeln är en förlängning av överläppen och näsan som tapiren använder för att plocka löv och frukter.

* Den är också en god simmare.

* Låglandstapiren tillhör det europeiska bevarandeavelsprogrammet.

För mer information och intervjuer kontakta:

Lennart Sundén, tf VD/Djurparkschef Parken Zoo, 070 – 204 27 27,lennart.sunden@parkenzoo.se

Pressbild på nyfödda tapirungen finns via länken (pressbilder uppdateras kontinuerligt) - fritt för press att använda ange då Foto: Parken Zoo

>http://www.mynewsdesk.com/se/parken_zoo/latest_media

• babylycka parken zoo
  • tapir
  • låglandstapir
  • tapirbebis
  • tapir fötts på parkan zoo
  • tapirbebis fötts