IQAN 4.0, nytt elektroniskt styrsystem för hydraulik

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2016 15:03 CET

Parker Hannifin Corporation, världsledande inom rörelse- och styrteknik, har genomfört en betydande uppgradering av sin etablerade och beprövade programvara IQAN. Med den mycket framgångsrika versionen 3.0 (lanserad i december 2012) som grund, möjliggör IQANdesign 4.0 enkel implementering av distribuerad maskinstyrning, diagnostik och användargränssnitt i en mångfaldig huvudmodulsmiljö samtidigt som kraven på programmeringskunskaper hos användaren är minimala tack vare den nya Qcode-redigeraren.

IQANdesign 4.0 behåller alla tidigare egenskaper från version 3.0 och fortsätter vara fullständigt bakåtkompatibel för att säkerställa att kunderna hela tiden har stöd under övergången. De viktigaste fördelarna med den nya plattformen omfattar bättre programmeringsmöjligheter, förbättrad simulering, ökad anslutningsmöjlighet och högre drifttidsprestanda.

Qcode är en ny och intuitiv självinstruerande kodredigerare som erbjuder ett nytt sätt att programmera i IQANdesign. Med Qcode kan användaren minska antalet kanaler genom att använda Qcodes kraftfulla integrerade uttryck i kombination med den ökade flexibiliteten att återanvända enskilda kanaler genom hela programstrukturen. Inbyggt i Qcode finns automatisk syntaxkontroll som tydligt visar för användaren vilka koduttryck som måste redigeras. Tydliga och läsbara funktioner, syntaxmarkering, automatisk ifyllning och möjligheten att dokumentera funktioner gör den senaste versionen av programmet IQANdesign till en ytterst användbar och flexibel redigeringsplattform där kraven på kunskap inom programmering är minimala.

Andra innovativa förbättringar som utvecklats av Parken Hannifin och integrerats i version 4.0 innefattar möjligheten att lägga till obegränsat antal informativa/instruerande PDF-filer i ett projekt som enkelt kan visas i IQAN-MD4-skärmen. Dessutom finns ett nytt verktyg där kraftfulla Finite State Machines snabbt genereras med den nya grafiska redigeraren som gör det möjligt för användaren att schematiskt representera funktioner och övervaka status i realtid. Användare kan nu lägga till utförliga kommentarer till programlogik överallt och därigenom underlätta förståelsen av komplexa funktioner.

Nya grafer gör det möjligt för användaren att i realtid enkelt se viktig processdata från hytten vilket ytterligare ökar värdet hos system som utvecklats i en IQANdesign-miljö, samtidigt som framtidssäkring är inbyggt som standard med bland annat enkel anslutningsmöjlighet för framtida kamerasystem som för närvarande utvecklas av Parker Hannifin.

Angående lanseringen av den nya mjukvaruplattformen IQANdesign 4.0 kommenterar Johan Lidén, produktchef för IQAN Electronics på Parker Hannifin, att ”Vi är glada att kunna lansera den här uppgraderingen som har varit under utveckling i tre år. I och med att version 4.0 är bakåtkompatibel har vi sett till att ingen kund blir lämnad på efterkälken samtidigt som betydande uppgraderingsmöjligheter finns för framtida konstruktioner. De nya funktionerna ökar användarvänligheten samtidigt som den ökade hastigheten och prestandan säkerställer att systemen för Parker Hannifins kunder fortsätter uppvisa ledande prestanda.”

Med en försäljning på omkring 13 miljarder USD verksamhetsåret 2015, är Parker Hannifin världsledande inom teknologier för ”motion and control” med precisionstillverkade lösningar för ett brett utbud av mobila och industriella applikationer, inklusive flyg och rymdfart. Företaget har omkring 55 000 anställda i 50 länder i hela världen. Parker har ökat sina årliga utdelningar till aktieägarna under 59 räkenskapsår i obruten följd. Detta är bland de fem bästa under längre period i S&P 500-indexet. För mer information, besök företagets hemsida www.parker.com, eller hemsidan med aktieägarinformation www.phstock.com.

Kommentarer (0)