Parker Hannifin 100 år 13 mars 2017

Parker Hannifin, global ledare inom rörelsekontroll, firar den 13 mars att företaget funnits i exakt 100 år. Enligt tidiga beskrivningar började det så här:

”Parkers historia börjar 1918 när en 33-årig ingenjör vid namn Arthur L. Parker bildar Parker Appliance Company. Han hyr en vindsvåning i Cleveland, Ohio för att utveckla sitt unika luftbromssystem för lastbilar och bussar. Även om de första åren var tuffa håller Arthur Parker och hans familj ut. Samma hårda arbete, ambition och ingenjörskonst som tog företaget genom de första åren är fortfarande det som driver Parker framåt”.

Senare forskning visade dock att de första patenten var daterade den 13 mars 1917, vilket gör att 100-årsdagen är just idag.
Bland intressanta kuriosa om Parker kan nämnas att Charles Lindbergh ställde krav att det skulle vara Parkers täta bränslekopplingar på hans Spirit of Saint Louis inför hans atlantflygning 1927. På 1940-talet levererade företaget komponenter till försvarsindustrin, främst till flygvapnet samtidigt som kvinnor var i majoritet på fabrikerna eftersom männen var inkallade. Under 1960- och 70-talen var Parker ett av många företag som bidrog till Apollo-projekten, bland annat månlandningarna.

Parker är idag ett företag som globalt omsätter omkring 11 miljarder USD, där tillväxten skett i första hand genom genomtänkta och strategiska företagsköp. Visionen har varit att bredda produktutbudet, så att kunden alltid skall finna den bästa lösningen hos Parker. Vid sidan av produkter och system har Parker satsat på att ha engagerade medarbetare som har som mål att alltid ge kunden bästa tänkbara service och support.

Parkers historia i Sverige började med att distributören Stig Eklund köptes. Uppköpen i Sverige fortsatte med bland annat Trelleborgs hydraulslangsverksamhet, Atlas Copco Automation, VOAC Hydraulics, Denison, SSD, Rectus Tema, Origa, Legris och Olaer.Företaget har drygt 800 medarbetare på produktionsanläggningar i Borås, Skövde, Trollhättan och Falköping. Säljkontor med drygt 100 medarbetare finns i Borås, Spånga och Malmö.

Idag firar företaget genom att bjuda alla anställda på tårta, och på sensommaren firas med en familjedag på nöjesfältet Liseberg.
Vi ser redan fram emot och satsar på nästa 100 år.

Parker Hannifin är en global Fortune 250-ledare inom rörelse- och styrteknik. Under 100 år har företaget hjälpt sina kunder till framgång inom många olika mobila och industriella användningsområden. Mer information finns på www.parker.com eller @parkerhannifin.

Maria Backlund

Presskontakt Sales support manager Nordic countries + 46 33 700 52 22