Partille Cup får en egen kulturfestival

Partille Cup är en smältdegel där olika kontinenter, nationaliteter och kulturer möts.
2018 vill vi lyfta och sätta allt detta i centrum för hela evenemanget.
I år introducerar vi därför Culture Festival – en programpunkt som sätter extra fokus på mångfalden i turnering.

På Heden Center kommer vi att ha en scen och ett tält där ett fast program möter det spontana, det som fångas upp i flykten och i stunden.
– Vi kommer att hålla till mitt på eventytan, säger Hanna Tedbrant, projektledare.
– Ingen kommer att kunna undgå upptäcka oss.

Hela programmet är i stort sett spikat och vi kommer att bjuda på allt från Kpop, dansskolor, bolivianskt, hip hop, brasiliansk kampsport/dans och poetry slam.
– Dessutom har vi work shops och ger alla besökare möjlighet att skapa sin egen virtual-reality-musik.
– Och om någon spontant vill uppträda, finns det så klart luckor i programmet och självklart finns chansen att kliva upp på scenen om man känner för det.
– Vi har både ljudanläggning och tekniker på plats. Och dessutom en konferencier som ska hålla ihop hela programmet.

Blir det några kändisar?
– Ja, våra partners kommer att utnyttja området och bland annat kommer EM 2020 att exponera några riktiga handbollsprofiler.
– Vår Culture Festival kommer att lyfta Partille Cup och våra värderingar på ett tydligare sätt än någonsin tidigare.

Partille Cup pågår mellan den 2 och 7 juli. Turneringen spelas på 70 planer runt om i Göteborg, med Heden som centrum. Sammanlagt 22 500 deltagare i fler än 1 100 lag är på plats.

För ytterligare frågor:

Hanna Tedbrant
Projektledare, Culture Festival
hanna@partillecup.com
0702/11 59 25

Tore Lund
Presschef
press@partillecup.com
0708/79 54 17

• Bollsporter

• partille cup
  • heden
  • handboll
  • göteborg
  • evenemang

Partille Cup är världens största och mest internationella handbollsturnering för ungdomar och är ett av Sveriges största årligen återkommande evenemang. Turneringen spelas varje sommar i Göteborg och årligen deltar över 20.000 spelare i över 1.100 lag från närmare 50 olika nationer från hela världen. Sedan starten har över en halv miljon spelare deltagit och varje år föds inte bara nya stjärnor utan också många gränsöverskridande och livslånga vänskapsrelationer mellan såväl vuxna som barn.

Tore Lund

Presskontakt Presschef +46 708 795417