Årets trädgårdsutställare Susie White till vänster, trädgårdsmästare Peter Svenson till höger. Foto Susie White: Tom White.

Brittisk trädgårdsprofil ställer ut

Jonsereds Trädgårdar har släppt årets program och den givna höjdpunkten är invigningen av året gästutställning som i år får celebert besök från andra sidan Nordsjön. Trädgårdsförfattaren och fotografen Susie White har gjort sig ett namn inom trädgårdsvärlden för sina bestsellers om trädgårdsdesign och har nu siktet inställt på att göra en spektakulär engelsk modellträdgård i Jonsered.

Fullspäckat program med återkommande favoriter

Efter succésamarbetet Gothenburg Green World som genererade stort intresse för trädgårdarna i Göteborgsregionen väljer man i Jonsereds Trädgårdar att hålla fanan i topp och rivstartar evenemangsåret redan i februari med inspirerande och stämningsfullt trädgårdshäng i det uppvärmda växthuset. Många av årets aktiviteter har fri entré och det nära evenemangssamarbetet med kulturföreningen KulturElla och Studieförbundet Vuxenskolan fortsätter i stadig takt med musik och teater på herrgårdscenen och gröna kurser i regi av studieförbundet.

En britt på besök

Det gröna kulturarvet stod i fokus förra året när Gunnel Carlson bjöd på en frodig idéträdgård där många perenner och växter även gick under klubban i slutet av säsongen. När stafettpinnen nu går vidare till 2017 års utställare är det ingen mindre än den brittiska trädgårdsförfattaren och fotografen Susie White som kommer bjuda på en engelsk modellträdgård.
– Att vi får ett engelskt tema här hos oss i år känns som en fantastisk och faktiskt naturlig händelse och utveckling av vår verksamhet. Vi har ju en skotsk historia här i Jonsered och trädgården hade här på 1800-talet mycket av engelska influenser, säger trädgårdsmästare Peter Svenson som till vardags leder arbetet i Jonsereds Trädgårdar.

Dyk ner i årets program!

Bland årets programpunkter hittar du allt från betonggjutning till doftvandring, den senare en personlig favorit hos Peter Svenson.
– Jag fram emot doftvandringen i engelska rosenträdgårdskvarteret. Stämningen som infinner sig bland alla dessa förföriska rosdofter i kombination med vacker musik och entusiaster som går och njuter av blomsterprakten under ledning av en kunnig trädgårdsmästare från Dalarna. Man får både rosbeskrivningar och roshistoria till sig under denna magiska kväll.

Du hittar alla programpunkter på partille.se och om du befinner dig i Partille kan du hämta ett tryckt exemplar av årets program i Partilles kultur- och utbildningscentrum Kulturum och i kundcenterdisken i Partille kommunhus. Passa även på att följa trädgårdarnas gröna flöde på Facebook och Instagram.