Hälsodiskens vårprogram 2018

Nyhet   •   Jan 12, 2018 12:50 CET

Hälsodisken är en kommunal verksamhet som arbetar för att sprida kunskap och inspirera till en mer hälsosam vardag, fysisk hälsa men också psykiskt välmående.

– Nu är vårens Hälsodiskprogram klart. Som vanligt är det späckat med inspirerande föreläsningar på temat hälsa och friskvård. Broschyren finns att hämta i Partille bibliotek, i kommunhuset och på vårdcentraler i Partille. Varmt välkommen, önskar programläggare Olof Mellgren och påminner om att fri entré alltid gäller till Hälsodiskens arrangemang.

Vårprogram 2018

Föreläsning: Om oro och ångest

5 februari, 12 mars, 9 april, 14 maj

Våra psykologer berättar om varför det fyller en funktion att känna sig ledsen eller orolig, vad som händer i kroppen, och vilka beteenden man ska låta bli och vilka man ska satsa på för att undvika psykisk ohälsa.

Föreläsning: Om nedstämdhet och depression

5 februari, 12 mars, 9 april, 14 maj

Föreläsning: Har du koll på dina rättigheter som konsument?

19 februari

Har du koll på dina rättigheter som konsument? Konsumentrådgivare från Konsument Göteborg kommer till Partille bibliotek och reder ut vad som gäller när du köper någonting. Föreläsning och frågestund.

Föreläsning: Må bättre och lev längre

22 februari

Denna föreläsning är för dig som vill börja leva hälsosammare, men tycker det är svårt att faktiskt komma igång. Välkommen till en föreläsning fylld med klokskap och konkreta tips på hur vi kan må bättre.

Evenemang: Quiz i Kulturum

1 mars, 19 april

Välkommen till vår roliga och lagom svåra frågesport. Alla deltagare delas in i lag, så det går utmärkt att komma utan sällskap. Många priser! Vill du fika så köper du vad du vill ha i caféet.

Föreläsning: Depression på äldre dar

14 mars

Sjuksköterskan Paula Adolfsson från Demensteamet kommer och berättar om depression hos äldre, varmt välkommen! Föreläsning och frågestund.

Föreläsning: Härskarteknik - och hur du överlever dem

15 mars

Möt Rebecca Bohlin, som tillsammans med Sara Berg skrivit den omtalade boken Fem härskartekniker – femtio motståndsstrategier. I den synliggörs härskarteknikernas mekanismer, men framför allt fokuseras på hur du kan göra motstånd - med allt ifrån enkla repliker till förändrad organisationskultur på jobbet. En högaktuell föreläsning i #metoo-uppropens tid.

Föreläsning: Vad gäller vid distanshandel?

9 april

Har du koll på vad som gäller vid distanshandel? Att handla på nätet och via telefonförsäljare blir allt vanligare. Känner du till alla fallgropar? Konsumentrådgivare från Konsument Göteborg berättar och reder ut begreppen.

Evenemang: Natur-lig återhämtning

18 och 29 april

Följ med företaget Naturtid ut i skogen och väck dina sinnen! Naturen är en fantastisk plats att vara i om man behöver återhämta sig från stressen i dagens samhälle. Genom enkla och konkreta övningar lär Naturtid dig att hitta redskapen för återhämtning.

Dansföreställning: Skirt Power

3 maj

Danskompaniet Spinn bjuder på en omtumlande totalupplevelse med dans och musik av högsta klass. I denna föreställning gestaltas frågeställningar om genus/kön, status och queerteori på ett sätt som du sällan sett. Välkommen till en kulturupplevelse som kommer att ruska om dig!

Du hittar alla evenemang och aktiviteter i vårt digitala kalendarium samt i den tryckta broschyren som du kan plocka upp i Partille Kulturum, i kommunhuset eller på din närmaste vårdcentral i Partille.