Det är Svevia som byggt Yllebron på uppdrag av kommunen. Arbetet inleddes i juni 2016 och har hållit tidsplanen hela vägen. Gjutningen av vägbron gjordes i ett stycke på en dag i april i år. Bild: Partille kommun/Powerphoto

Invigning av nya Yllebron i Partille

Yllebron är en del av Partille kommuns satsning på en robust infrastruktur i centrum och förväntas halvera trafiken på Gamla Kronvägen när den öppnar. Bron invigs den 19 november.

Partille växer till förstad. Med fler invånare i centrum och utvecklingen av Partille Port, Partille arena, Kulturum och Kyrktorget behövs fler vägar till och från centrum.

– En bra infrastruktur är en viktig grund för den utveckling vi vill åstadkomma i centrala Partille, säger kommunstyrelsens ordförande Stefan Svensson som kommer att inviga Yllebron.

Inbjudan till invigningen

Invigningen sker söndagen den 19 november. Klockan 12.30 till 15 välkomnar vi alla till Yllebron för att delta i invigningen – en milstolpe i den pågående utvecklingen av Partille centrum.

Willys i Partille bjuder på värmande fika och från Ove’s gatuköks och Spice factory’s foodtrucks kommer det gå att köpa söndagslunch på stående fot samtidigt som det går att spana in bron.

Klockan 14 sker själva invigningsceremonin med tal av kommunstyrelsens ordförande Stefan Svensson och uppträdande av Cirkus Draken – cirkusskola på Vallhamra fritidsgård i Partille.

Bättre fördelning av trafiken

Yllebron blir en ny infart till Partille centrum både för bilar, cyklister och för gående. Bron kommer att förbinda Stationsvägen på den norra sidan av ån med Yllegatan på centrumsidan. När den tas i bruk väntas hälften av alla fordon som når Partille centrum via Partillemotet välja att köra via bron istället för längs Gamla Kronvägen på väg mot sin slutdestination i centrum.

– I dag anländer cirka 7000 fordon per dygn till centrum via Partillemotet och Gamla Kronvägen. Med Yllebron på plats räknar vi med att cirka 3500 av dessa fordon istället kommer att köra via bron, säger samhällsbyggnadschef Jörgen Hermansson.

Brobygge klart på utsatt tid

Det är alltid en utmaning att bygga en bro. Yllebron är cirka 70 meter lång och 12 meter bred. Konstruktionen är avancerad och tar tid att bygga. Till exempel gjöts vägbron i ett stycke under en dag. Ett gigantiskt projekt som krävde enorm logistik för att dirigera 120 betongbilar fullastade med närmare 820 000 liter betong som behövdes för att fylla gjutformen.

FAKTA: Partille centrum växer med 1000 nya bostäder

Partille centrum växer med cirka 1000 nya bostäder fram till omkring decennieskiftet. För att skapa en hållbar trafiksituation i en miljö där flera olika trafikanter ska samsas, är genomgripande insatser nödvändiga. Kommunens satsning på ett bättre trafikflöde i centrum omfattar även den pågående ombyggnaden av Kyrktorget, nyligen ombyggda Skulltorpsmotet och den nya påfarten från Arenagatan till E20 in mot Göteborg.