Miljöstipendium för grisjobb i Partille

Miljöstipendium för grisjobb i Partille

För första gången någonsin är två grisar med och tar emot Partille kommuns miljöstipendium. Årets utmärkelse delas nämligen mellan organisationen Stadsjord, där linderödsgrisarna Sven och Snoffsen arbetar, och företaget Klövern som anlitat de ovanliga markarbetarna.

Trynkraft ger långsiktig lösning

På senare tid har grisarna jobbat med att bland annat böka bort giftiga jättebjörnlokor från Klöverns tomt på Industrivägen i Sävedalen. Tidigare krävdes dyra maskiner för att göra jobbet. Nu fixar de robusta grisarna det hela med hjälp av äkta med trynkraft – och självklart utan att själva komma till skada.
- Det här är en långsiktig och bra lösning, både för oss och för miljön. Grisarna är sociala och trevliga att ha här och de får dessutom bort rötterna. Det betyder att vi har en långsiktig lösning på problemet, säger Kristian Karlsson, driftchef på Klövern.

Rutinerade markarbetare

Stadsjord har använt grisar för olika typer av stadsnära markarbeten sedan 2009. Just Sven och Snoffsen är födda i september 2014 och före Partilleuppdraget har de redan hunnit arbeta i Härryda, Mölndal och Göteborg. Totalt arbetar nio grisar med liknade uppdrag inom Stadsjord.
Tanken är att grisarna ska hjälpa till i fler projekt i Partille framöver.

Nytänk som inspirerar

- Klöverns lösning med Stadsjords grisar visar på nytänk i branschen. Det är något vi uppskattar och med vårt miljöpris kan hjälpa till att uppmärksamma. Jag är övertygad om att vi får se mer av grisarna framöver och välkomnar andra liknande initiativ, säger Jörgen Hermansson, samhällsbyggnadschef i Partille kommun.

Bygg- och miljönämnden delar ut det årliga miljöstipendiet om 10 000 kronor i samband med sitt möte den 14 december.

- Det är väldigt skoj att fastighetsägare ser möjligheten att utveckla ekologiska metoder bortom pärmarnas miljöledningssystem. Det är också roligt att Partille kommun supportar detta, säger Niklas Wennberg, verksamhetsledare på Stadsjord.

Sociala och sockerförtjusta

Det är ännu oklart om Sven och Snoffsen följer med och tar emot sitt pris.
- De gör det säkert gärna om de får. De är väldigt sociala. Annars får jag bjuda dem på Budapesttårta eller kanelbullar i efterhand. Det älskar de, säger Niklas Wennberg.