Generationsmöten i Partille uppskattas av både barnen på fritidshemmet och de äldre på boendet som deltar.

Möten som bygger broar mellan generationerna

Idag finns få platser för naturliga möten mellan olika åldersgrupper. Generationsmöten i Partille är ett unikt samarbete mellan skolans fritidsverksamhet och äldreomsorgen för att råda bot på det. Med gemensamma aktiviteter skapas kontakt mellan gamla och unga och till glädje för alla som är med.

I samarbetet deltar elever från årskurs tre inom Furulundsskolans fritidsverksamhet och äldre som bor på Furulunds äldreboende. Genom att barnen äter lunch i äldreboendets gemensamma matsal vistas båda åldersgrupperna dagligen i samma lokaler men de känner som regel inte varandra utan passerar oftast förbi.

–Tanken om ett samarbete mellan skola och äldreomsorgen har funnits länge och sent i höstas testade vi idén. Då kom åtta elever och en fritidspedagog på besök i äldreboendet för att julpyssla, fika och spela pingis tillsammans. Det blev ett härligt möte med både skratt och kramar som fyllde rummet, berättar Malin Karlsson som är aktivitetssamordnare inom äldreomsorgen.

När ses vi igen?

Den första träffen avslutades med den spontana kommentaren, när ses vi igen? Samarbetet har därför fortsatt och utvecklats under våren. Varannan vecka har barn från fritidsverksamheten och äldre från Furulunds äldreboende träffats för olika aktiviteter med tillhörande fika och prat. De har spelat sällskapsspel, bakat, haft frågesport och pysslat tillsammans.

– Vi har valt aktiviteter där åldern inte har någon betydelse utan mötet är det viktiga. I framtiden ser vi hur elever och boende skulle kunna mötas i och utanför lokalerna och heja på varandra och känna tillit och trygghet i att man känner varandra, säger Malin Karlsson.

Till ett av de gemensamma mötena har eleverna skrivit egna dikter som de läste upp för de äldre och kompisarna. Temat är ”mina favoriter” och handlar om allt från favoritdjuret till bästa ämnet i skolan. Varje diktuppläsning följs av ljudliga applåder.

– Det här var väldigt trevligt och barnen är så gulliga. Jag kommer gärna hit igen, säger Margit Lindgren som tillsammans med väninnan Karin Fredriksson deltar för första gången i ett generationsmöte.

Uppskattat av både gamla och unga

För några av hyresgästerna på Furulunds äldreboenden har generationsmötena redan blivit ett uppskattat regelbundet inslag i vardagen som gett mersmak.

– Jag har varit med nästan varje gång och tycker mycket om det här, säger Ola Westerlund och ser upp från ett av samtalen under den gemensamma fikan efter diktläsningen.

En gemensam fikastund ingår alltid i generationsmötena och samtalen runt bordet handlar då ofta om hur det var förr. Barnen ställer de flesta frågorna och de äldre berättar. Hur överlevde man egentligen? Vilken favoritsport hade de äldre när de var unga? Hur var det i skolan?

– Barnen har stått på kö för att få komma med på mötena och ser verkligen fram att träffa de äldre. Varje vecka deltar en ny grupp och innan terminen är slut ska alla femtio fritidseleverna i årskurs tre få möjlighet att vara med, säger Anneli Franck fritidspedagog på Furulundsskolan.

Gemenskap ger glädje och ökad hänsyn

Det stora intresset från barnen tror Anneli Franck beror både på att de är nyfikna på att träffa äldreboendets hyresgäster men också på att de känner sig glada och stolta när de märker att de gör andra glada. Och de anpassar sig snabbt till de äldres lugnare tempo så fort de träffas.

– Den största skillnaden är att det är så tyst här. Men det är ganska skönt en liten stund, svarar tredjeklassaren Angelina Lundin på frågan om vad hon tycker om sitt första generationsmöte.

Ökad förståelse och hänsyn mellan åldersgrupperna är en av effekterna man hoppas att generationsmötena ska bidra till. När man har gjort saker tillsammans så får man förståelse för varandra. Nu vet barnen att vissa äldre pratar väldigt högt för att de hör dåligt. Och istället för att springa in i matsalen saktar de ner för att de vet att någon av de vännerna kan komma med sina rullatorer bakom hörnet.

– Det är viktigt att lära sig att visa hänsyn till andra. Vi hoppas också att det här ska öppna för fler spontana möten mellan eleverna och de äldre när de möts utanför de organiserade träffarna, säger Anneli Franck.

Fortsättning till hösten

Det sista generationsmötet för vårterminen har nyligen varit men till hösten fortsätter samarbetet mellan fritidshemmet och äldreboendet i Furulund. Andra skolor och äldreboenden i kommunen har också visat intresse för generationsmöten så förhoppningsvis kommer många fler barn och gamla att få möjlighet att lära känna varandra bättre.