Nytt pris till lovande tillväxtföretag i Partille

I samarbete med Business Region Göteborg (BRG) lanserar Partille kommun ett nytt pris till ett lovande tillväxtföretag i kommunen. Utmärkelsen Partilles utvecklingsföretag kommer att delas ut årligen på vårens näringslivskväll med start den 15 maj 2018. I potten finns ett års medlemskap i BRG:s tillväxtprogram Expedition Framåt värt cirka 10 000 kronor.

– Med det nya priset vill vi ge framgångsrika lokala företag en välförtjänt knuff framåt och chans att finslipa sin strategi för fortsatt utveckling och långsiktig lönsamhet genom Expedition Framåt, säger Marieke Wolter, näringslivsansvarig i Partille kommun.

En utmärkelse att sträva efter

Kandidater till priset tas fram av Business Region Göteborg tillsammans med Partille kommun. BRG gör det första urvalet av tio till femton potentiella Partilleföretag med en omsättning på minst 500 000 kronor per år. Baserat på företagets förädlingsvärde och attraktionskraft väljer kommunen därefter ut vilka tre av dessa företag som ska nomineras till Partilles utvecklingsföretag. Slutligen utser en jury med representanter från BRG:s tillväxtprogram Expedition Framåt det företag som får utmärkelsen.

– Partilles utvecklingsföretag ska vara en utmärkelse att sträva efter. Med över 3200 företag verksamma inom nästan 400 olika branscher har Partille ett starkt näringsliv med många möjliga kandidater, säger Stefan Svensson, kommunstyrelsens ordförande i Partille.

Koncept framtaget av BRG

Business Region Göteborg arbetar för att skapa förutsättningar för hela Göteborgsregionens (GR:s) näringsliv och bistår GR:s tretton medlemskommuner, däribland Partille kommun, med kunskap, kontakter och arenor för samverkan. Tillsammans med näringslivscheferna i de tretton medlemskommunerna har BRG tagit fram det aktuella konceptet för utdelning av pris till potentiella tillväxtföretag i GR-kommunerna. Det är frivilligt för kommunerna att använda denna utmärkelse för att synliggöra sina företagare.

– Med priset vill vi lyfta både det lokala näringslivet och samarbetet mellan kommunerna och Business Region Göteborg som är så viktigt för att främja den positiva utvecklingen i hela Göteborgsregionen, säger Charlotta Johansson, företagsrådgivare och kommunernas kontaktperson om tillväxtprogrammet Expedition Framåt.

FAKTA: Expedition Framåt

Expedition Framåt vänder sig till företagsledare med tillväxtambitioner för ett litet eller medelstort företag i Göteborgsregionen. Genom programmet får du verktyg för att lyckas långsiktigt. Det kan handla om hur du paketerar ditt erbjudande, blir en tydligare ledare, utvecklar nya marknadsförings- och säljkanaler, hittar rätt kompetens eller ökar effektiviteten i företaget via digitalisering. Du får även tillgång till en personlig företagsrådgivare och till seminarier, workshops, nätverk samt mötesplatser som skapar värdefulla kunskaper och kontakter för din tillväxtresa.

FAKTA: Business Region Göteborg

Business Region Göteborg (BRG) arbetar med att skapa förutsättningar för näringslivsutveckling i Göteborgsregionen (GR). BRG bidrar till att skapa fler arbetstillfällen och därigenom åstadkomma en hållbar tillväxt i GR:s näringsliv genom att erbjuda kunskap och kontakter som skapar förutsättningar för den som vill starta, etablera eller utveckla företag i regionen.