Bild: Frida Lindén

Ungdomar frågar ut lokala politiker om trygghet

Frågan om trygghet i samhället är ständigt aktuell. Nu debatterar partilleungdomar med lokala politiker i ämnet inom ramen för det pedagogiska initiativet Partille Talks.

Den 26 april är det dags för årets upplaga av Partille Talks debattkväll. Temat för året är ”detta vill vi förändra för att få ett tryggare Partille”. Deltar gör högstadieelever från Partille kommun och lokala politiker från de största partierna i Partille.

Ett sätt att lyfta retoriken

Partille Talks är ett pedagogiskt initiativ som vuxit ur skrivprojektet Partille Stories. En av personerna bakom Partille Talks är Frida Lindén, lärare på Vallhamra skola och utvecklingsledare i Partille kommun:

– Vi vill att ungas röster ska höras och ge dem forum för att skolarbetet ska kunna påverka på riktigt. För tredje året får nu Partilles lokala politiker ta del av elevernas förslag och åsikter om sin hemkommun, och eleverna får inblick i hur samhället styrs och hur beslut fattas, säger Frida Lindén.

Ordentligt förberedda

Som inför vilken annan debatt som helst krävs naturligtvis noggranna förberedelser. Det gäller att ha ordentlig koll på ämnet, men även en grundläggande förståelse för retorik. Som förberedelse inför debatten har därför alla deltagande klasser haft retorikworkshops tillsammans med en expert.

– Resultatet av workshopen blir ett argumenterande tal som kommer presenteras inför politiker och publik på debattkvällen den 26 april. Efter tal och debatt är det fritt fram för öppna frågor och då hoppas vi såklart att det blir en fruktsam dialog där nya tankar väcks, säger Frida Lindén.

På Ungdomens Hus

Årets upplaga av Partille Talks debattkväll går av stapeln på Ungdomens HusPartille Kulturum den 26 april med start klockan 18. Alla som vill är välkomna att delta som publik.