Pressinbjudan – Unikt kunskapsbygge i Öjersjö

Pressmeddelande   •   Apr 07, 2016 08:00 CEST

Nyfikna blickar och många kluriga frågor. Det kan byggarbetarna räkna med när en ny förskola ska byggas i Öjersjö i Partille.
– Bygget är ett unikt tillfälle för våra barn och pedagoger att använda byggprocessen som tema i undervisningen från att det första spadtaget tas till dess att vi får nyckeln till förskolan, säger Karin Bomb som är förskolechef för Öjersjö Storegårds förskolor.

Spadtag som startskott på spännande år

Välkommen att höra mer om detta kunskapsbygge onsdagen den 13 april klockan 10! Då tar barnen på Djupedals förskola nämligen de första spadtagen för den nya förskolan och bjuder in till vernissage med teckningar och skulpturer som visar hur de tänker sig den nya förskolan.
– Det markerar inledningen på ett roligt och lärorikt år för alla inblandade och framförallt för barnen. Vi hoppas få veta mer om allt från grävskopor och dumprar till vad rörläggare och snickare gör för något, säger Karin Bomb.

Tallmossens förskola får sex avdelningar

Den nya förskolan i Öjersjö får sex avdelningar och kommer att kunna ta emot upp emot 120 barn. Partillebo ansvarar för bygget som startar i april och beräknas vara klart i juni nästa år. Då flyttas den intilliggande paviljongförskolan Djupedals verksamhet in i den nya förskolan och byter samtidigt namn till Tallmossens förskola.

Följer bygget från första parkett

Fram till dess kan barnen på Djupedals förskola följa nybygget från första parkett.
– Istället för att bomma igen förskolans fönster som vetter mot byggarbetsplatsen har vi valt att sätta in säkerhetsglas så att barnen kan stå inomhus och se hur arbetet fortskrider, säger Karin Bomb.

Personal från Djupedals förskola är delaktiga i planerna hur den nya förskolan ska utformas och insåg tidigt byggets värde som pedagogiskt verktyg för locka barnen till egna upptäckter inom en rad olika områden.
– Vi får så många möjligheter gratis på det här sättet. Barnen och pedagogerna är jättetända på idén och sugna på att få sätta spadarna i jorden både bokstavligt och bildligt talat.

Barnens idéer styr undervisningen

Genom den byggnationsgrupp som pedagogerna ingår satsar man även på en god dialog med byggfolket och hoppas därigenom få till flera spännande möten mellan barnen och olika yrkesgrupper som rör sig på arbetsplatsen.
– Det ska bli väldigt intressant att se var det bär i väg då det är barnens idéer och tankar som till stor del styr hur vi kommer att närma oss bygget, säger Karin Bomb.

Karin Bomb, förskolechef Öjersjö Storegårds förskolor
E-post: karin.bomb@partille.se

Adress till Djupedals förskola: Tallmossevägen 7, Partille

Partille kommun är en kommun i Västra Götaland som består av de fyra geografiska delarna Partille, Sävedalen, Jonsered och Öjersjö. Partille är en geografiskt liten (57,2 km²) men till befolkningsmängden en mellanstor kommun (Invånare 2014: 36 528), granne med Göteborg.

Visionen är att Partille ska vara en förstad att vara stolt över. En plats där det är tryggt att bo, enkelt att vara och där det är nära till allt. – Mitt i det goda livet.

Följ Partille kommun och få mer info här:

Partille.se

Partille kommun på Facebook