Tillgänglighet och moral avgörande för musikförsäljning på nätet

När betalningsföretaget Wallit frågade över 1000 nätkonsumenter om deras syn på nedladdning av musik på nätet visar sig viljan att betala för musiken vara stor. Tillgänglighet och moral är de viktigaste faktorerna bakom betalningsviljan. Varken fildelar-entusiasternas argument eller Antipiratbyråns hot verkar ha någon större inverkan på konsumenterna när de laddar ner musik på nätet. Den enskilt största orsaken till att konsumenterna betalar för nedladdad musik är att det är först nu som man upplever att det finns ett stort utbud av musik att köpa på nätet (34%). 30 procent betalar för att man helt enkelt vill göra rätt för sig, och endast 6 procent betalar för att de är rädda för eventuella juridiska efterspel om de hade laddat ner musiken illegalt. - Med tanke på den gratiskultur som har rått på nätet under många år när det gäller musik är detta mycket positiva siffror för en musikbransch som nu håller på att omforma sig till att sälja musik digitalt. Vi som förmedlar betalningar mellan konsumenter och musikbranschen har märkt ett väsentligt antal fler transaktioner senaste halvåret, säger Mikael Hellberg, VD för Wallit. Priserna är rimliga tycker konsumenterna Undersökningen visar även att konsumenterna generellt tycker att prisnivåerna för nedladdning av enskilda låtar och album är rimliga. 7 av 10 tycker att det pris de betalar för en skiva är rimligt och 6 av 10 tycker att dagens låtpris är ok (idag betalar majoriteten 9-10 kr per låt och 91-100 kr för ett album). - Det digitala musikformatet i kombination med det nya stora utbudet har återskapat betydelsen av singeln som format. Singeln är tillbaka men utan konvolut. Det kommer generera nya intäkter till musikbranschen, säger Mikael Hellberg. Konsumenter väljer dyra betalalternativ Idag föredrar konsumenterna att betala via kort (30%) och direktbetalning via Internetbank (29%) vilka är förhållandevis dyra betalningssätt, jämfört med en elektronisk plånbok (15%) som medför en mycket lägre transaktionskostnad vid småbetalningar. Att betala med kort eller Internetbank kostar från 5 kronor medan en transaktion med elektronisk plånbok kostar runt 50 öre vid ett köp för 10 kronor. - Om en låt kostar 10 kronor att ladda ner blir en transaktionsavgift på 5 kronor en stor del av priset. Därför är det viktigt att musiksajterna erbjuder kunderna fler alternativa betalsätt där slutpriser varierar beroende på vilket sätt man vill betala, säger Mikael Hellberg. Resultatet i korthet - 79 procent av de som köper musik handlar helst enskilda låtar - Var femte musikköpare handlar hellre hela album - Man köper helst ny musik (72 procent), - 59 procent tycker att 9-10 kr är ett rimligt pris för en låt - 30 procent av köparna av nedladdningbar musik betalar därför de vill göra rätt för sig - 34 procent av köparna betalar därför de upplever att det först nu finns musiksajter - 6 procent betalar för att de är rädda för eventuella juridiska efterräkningar - 48 procent laddar bara hem musik de betalar för - 32 procent laddar ner via fildelning i mindre utsträckning sedan de börjat betala för musik Ladda ner hela undersökningsresultatet på www.wallit.com För mer information: Mikael Hellberg, VD Wallit: 070-740 78 98 mh@wallit.com Om Wallit AB Wallit etablerades av Faktab Finans AB år 2000 och erbjuder företag betalningslösningar anpassade för elektronisk och mobil handel. Betalningslösningar för företag och organisationer som tar betalt online omfattar kortbetalning, direktbetalning, Premium Charge SMS, betalsamtal och e-plånbok (Payex-konto).