Första bergtäkten på 50 år öppnar nu i Göteborg

Pressmeddelande   •   Aug 31, 2017 13:06 CEST

Det Peab-ägda industribolaget Swerock AB öppnar en bergtäkt i Arendal på Hisingen. Efter omfattande tillstånds- och förberedelsearbete öppnar täkten på nu på fredag den 1 september. Med de stora satsningar på bostäder, kommersiella fastigheter och infrastruktur som skall ske i Göteborgsområdet kommer efterfrågan på krossat kvalitetsberg att öka kraftigt. Kvaliteten på materialet i Arendalsberget är mycket hög.

Hållbarhetsfrågorna är mycket viktiga för Swerock AB varför samarbete kommer att ske med samma biokonsult som redan samarbetar med oss i Kålleredstäkten. Vi kommer att fokusera på biologisk mångfald under driftstiden av den nya bergtäkten. Vidare kommer alla arbetsmaskiner att ha en hög miljöklassning samt att erforderlig sprängning sker på bästa möjliga sätt.

På Arendalsberget pågår arkeologiska utgrävningar i samarbete med Swerock AB för att dokumentera de historiska lämningar som finns där.

När bergtäkten avslutas kommer marken att överlämnas till Göteborgs Hamn.

Bergtäkten invigs nu på fredag och kommer att vara i kommersiell drift från måndag 4 september.

För mer information kontakta:

Jörgen Johansson, regionchef, Swerock AB, 0704-24 14 30

Håkan Wifvesson, VD, Swerock AB, 0733-84 75 83

Karl-Gunnar Karlsson, affärsområdeschef, Peab Industri, 0733-84 85 89

Swerock är en av Sveriges största leverantörer av fabriksbetong, grus och bergkross till bygg- och anläggningsindustrin samt erbjuder transport- och entreprenadmaskintjänster. I norra och södra Sverige går våra maskintjänster under varumärket Cliffton. Vi erbjuder även återvinning av produktionsavfall från projekt inom bygg- och anläggningsindustrin.