Fortsatt satsning på koldioxidneutral tillverkning av asfalt

Pressmeddelande   •   Aug 17, 2015 06:30 CEST

Peab Asfalt tänker på miljön! Nu tar vi nästa steg i vårt arbete med att minska miljöpåverkan från vår produktion. Redan förra året gick Peab Asfalts verk i Veberöd över från fossilt bränsle till bioolja. Biooljan är klassificerad som koldioxidneutral och detta gör att vi minskade koldioxidutsläppen med cirka 2.000 ton per år.

Nu har vi även gått över till bioolja på våra asfaltverk i Kållered och Uddevalla, vilket gör att vi ytterligare minskar våra koldioxidutsläpp med cirka 5.000 ton per år.

- Det känns väldigt bra att vi nu kan producera asfaltmassa helt med hjälp av förnyelsebar energi, säger Johan Bolander, arbetschef, Peab Asfalt. Att asfalt dessutom är till 100% återvinningsbar, vilket vi sedan flera år tillbaka kan utnyttja allt mer i våra återvinningsanläggningar med parallelltrummor, gör att vår asfalt nu är ett mycket bra val ur miljösynpunkt, avslutar Johan.

Vi strävar ständigt efter att minska vår miljöpåverkan. Ovanstående är ett av många steg att nå dit och fler verk kommer att ställas om till bioolja i höst och framöver.

För mer information kontakta Klaus Stenzel, Inköpschef, 0733-37 11 50

Johan Bolander, Arbetschef, 0733-84 84 14

Peab Asfalts verksamhet har har cirka 700 anställda, bedrivs i tre regioner i Sverige med kontor i Malmö, Göteborg och Stockholm samt genom Asfaltbeläggningar i Boden och Asfalt och Väg i Strängnäs. I Norge bedrivs asfaltverksamheten genom dotterbolagen Peab Asfalt Norge AS samt via Norwegian Aggregates och Terje Hansen.

Peab Industri består av ett flertal större företag som är inriktade mot den nordiska bygg- och anläggningsmarknaden. Vi är en totalleverantör av alla de produkter och tjänster du kan behöva för att du skall kunna genomföra ditt bygg- och anläggningsprojekt. Peab Industri ingår i Peabkoncernen.