Lättklinkerbetong uppför utomhusmuseer

I Södra Sverige håller tolv minimuseum utomhus på att öppnas upp. Lättklinkerbetong har fått i uppdrag att tillverka och montera dessa museer i betong.

Lättklinkerbetong tillverkar, i fabriken i Ucklum, jättestenar med grafisk betong som utgör museet. Grafiken i betongen åstadkommer man med hjälp av en tunn film som är belagd med ett retarderande medel i önskat mönster. Effekten blir som en typ av etsning i betongytan. Det retarderande medlet hindrar betongens yta från att härda. Det innebär i sin tur att en grövre struktur framträder där medlet verkat, förklarar Andreas Ryrbo, produktionschef på Lättklinkerbetong.

– Det skall vara enkelt, tåligt och underhållsfritt då de sitter uppe i utsatta miljöer. För oss är detta ett spännande sidoprojekt med en utmanande tillverkningsmetod, säger Andreas Ryrbo.

Det är länsstyrelserna i Skåne, Halland och Kalmar som tillsammans med Kristianstad Vattenrike och Lunds universitet har fått i uppdrag av EU att återställa några av de mest värdefulla markerna i södra Sverige genom att skapa utomhusmuseer. Syftet med utemuseerna är att informera allmänheten om sandmarkernas värden och det rika växt- och djurliv som finns där.

Det första museet öppnade redan förra sommaren i Rinkaby utanför Kristianstad. Ett 3,2 ton tungt stenmonument finns monterat med information om det unika naturlivet, både i text bild och ljud.

Nu är det dags att montera ytterligare fyra stycken. Först ut är Revingehed idag måndag 22 juni där både Länsstyrelsen och Naturcentrum är på plats.
Senare i veckan står Hagestad, Falsterbo och Ängelholm i tur att få sina museum öppnade.