Peab Asfalt fortsätter lansera det klimatsmarta alternativet för framtidens vägar

Peab Asfalt fortsätter att ta täten för miljösatsningar inom tillverkning av asfaltmassa genom att den 5 maj lansera sin nya ECO-Asfalt i Värmland samtidigt som man inviger det konverterade asfaltverket i Vålberg. ECO-Asfalt framställs med bioolja, en klimatneutral restprodukt från livsmedelsindustrin som minskar både klimatpåverkan och resursförbrukning.

För att uppmärksamma lanseringen har man anordnat en kundaktivitet på området där man kan få mer information om vad ECO-Asfalt är samt få möjlighet att se hur produktionen går till.

- Vi investerar i gradvis konvertering till bioolja i alla våra asfaltverk, säger Håkan Jacobsson, vd på Peab Asfalt. Målet som sattes förra året med att 50 procent av vår producerade massa ska vara ECO-Asfalt vid utgången av 2016 har redan överskridits. Detta är vi mycket stolta över. Nu går vi vidare med vår målsättning om att samtliga stationära asfaltverk ska vara konverterade till år 2020.

Vid framställning av ECO-Asfalt används bioolja för torkning och uppvärmning av stenmaterialet, den del av processen som kräver störst mängd energi. Biooljan är en restprodukt från livsmedelsindustrin och klassas av Energimyndigheten som koldioxidneutral. Genom att den ersätter fossil eldningsolja minskas både klimatpåverkan och resursförbrukning, utan att slutproduktens egenskaper och kvalitet påverkas.

- Att mer än 50 procent av vår produktion består av ECO-Asfalt® betyder mycket men vi är inte nöjda där. Vi har ytterligare produktionsenheter vi vill konvertera i framtiden och vi strävar även efter att ta ett helhetsgrepp kring tillverkning, transport och utläggning av asfaltmassa ur ett miljöperspektiv. På längre sikt vill vi att transporter till och från fabrikerna ska vara miljösmarta och hela maskinparken skulle kunna gå på HVO-bränsle precis som några av våra rotorbilar gör vid betongarbeten, avslutar Håkan Jacobsson.

För mer information vänligen kontakta:

Håkan Jacobsson, VD Peab Asfalt,

hakan.jacobsson@peab.se, 0733 - 37 66 05

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

Peab Asfalts verksamhet har har cirka 700 anställda, bedrivs i fyra regioner i Sverige med kontor i Malmö, Göteborg, Stockholm och Boden samt genom Masab Asfalt och Asfalt och Väg i Strängnäs. I Norge bedrivs asfaltverksamheten genom Peab Asfalt Norge AS samt via Norwegian Aggregates.