Trender inom turism och friluftsliv på outdoorkongress i Åre

Under Scandinavian Outdoor Summit i Åre, 31 mars – 1 april, ägnas en dag åt trender inom turism och friluftsliv. Professor Peter Fredman, ETOUR, och professor Mike Yuan från Lakehead University, Kanada, tillsammans med Chris Doyle från Adventure Travel Trade Association pratar om turismens framtid och inverkan.

Scandinavian Outdoor Summit har under dag två, fredag den första april, tema trender inom äventyrs- och naturturism. Professor Mike Young och Peter Fredman, professor inom naturturism ger ett nordamerikanskt respektive skandinaviskt perspektiv på trender och utveckling inom hållbar turism. Presentationerna följs av en diskussion om hur turismbranschen kan dra nytta av forskningen kring till exempel hur människor agerar och förflyttar sig när de är ute i naturen.

"Friluftslivets trender och konsumtionsmönster har stor betydelse för utformningen av framtidens outdoorprodukter. Det här studerar vi bland annat i forskningsprogrammet Friluftsliv i förändring", säger Professor Peter Fredman vid Etour och ansvarig programchef.

Chris Doyle är en magnat inom outdoorbranschen med erfarenhet från fem kontinenter. Sedan åtta år tillbaka är han vice vd för Adventure Travel Trade Association, som är en världsomfattande handelshubb för turoperatörer, destinationsbolag, turistbyråer, guider, boendeanläggningar och media inom äventyrs- och naturturism. Chris pratar om trender inom naturturism samt hur friluftsturism växt fram som en stark ekonomisk kraft och numera är en näring att räkna med.

Fredagen den 1 april riktar sig till alla verksamma inom turismnäringen, till exempel turoperatörer, hotellägare, aktivitetsbolag, destinationsbolag och allmänt intresserade.

Scandinavian Outdoor Summit är det första internationella mötet i sitt slag och riktar sig till outdoor- och sportföretag, investerare, återförsäljare, forskare och innovatörer. Arrangörerna räknar med cirka 300 deltagare från hela världen som under två dagar i Åre får möjligheten att diskutera framtiden för det alltmer expansiva outdoorområdet.

Mer information om talarna och programmet på:
www.outdoorsummit.se

För mer information kontakta:
Peter Fredman, Mittuniversitetet, ETOUR, 070-667 08 06, peter.fredman@etour.se
Jonas Hellentin, SOG, +46 70 294 98 19, jhellentin@scandinavianoutdoorgroup.com

Om arrangörerna:

Scandinavian Outdoor Group är en sammanslutning av skandinaviska varumärken inom outdoor. I SOG ingår 36 av Skandinaviens viktigaste outdoorföretag från Thule till Isbjörn of Sweden. Gruppen är icke-vinstdrivande.

Peak Innovation är en satsning som stimulerar forskning och affärsutveckling inom turism, sport och friluftsliv. Målet är bl.a. att etablera Åre/Östersund som Europas största och mest visionära mötesplats för framtidens handel i outdoorbranschen.