Åreföretag vann affärsidétävling

Pressmeddelande   •   Dec 12, 2013 16:08 CET

Åreföretag vann affärsidétävling

Åreborna Magnus Sellberg och Emelie Lundqvist har med sin affärsidé ”Rent a plagg” tagit hem förstapriset i en nationell affärsidétävling som anordnas av Re:think Landsbygd. Idén som tilltalade tävlingsjuryn är enkel och klockren; att hyra ut kläder för skidåkning och friluftsliv.

– Vi vill att det ska vara lika lätt att hyra kläder som skidor. På det sättet kan människor som inte har råd att köpa dyra friluftskläder också ges en möjlighet att åka på fjällsemester, säger Magnus och Emelie.

”Rent a plagg” handlar alltså om att göra det enklare och billigare för människor att ägna sig åt friluftsliv, men också om att spara vår miljö.

– Många har inte råd att köpa dyra skid- eller friluftskläder, speciellt inte om de spenderar högst en helg eller vecka per år i fjällen. Vår idé är därför att hyra ut skid- och friluftskläder av riktigt bra kvalitet. Den grupp människor som annars går och köper billigast möjliga plagg av dålig kvalitet, för att använda dem ett fåtal gånger innan de slängs, kan istället hyra riktigt bra kläder. Idén leder både till en ekonomisk vinst för individen och till miljövinster för samhället i stort. En bonus är att nya målgrupper, som annars inte har råd med fjällsemester, kan lockas hit, menar Magnus och Emelie.

Under hösten har Magnus och Emelie fått stöd från SoLab på Mid Sweden Science Park i Östersund. SoLab jobbar med att hjälpa personer som har en social innovation, alltså en idé som kan göra det bättre för människor ur ett globalt perspektiv.

– ”Rent a plagg” är en fantastisk social innovation med stor potential. SoLab, kommer tillsammans med Peak Innovation, att jobba med Magnus och Emelie, så att de kan fortsätta

förädla sin idé till ett ekonomiskt hållbart företag, säger Ida Asp, projektledare på SoLab.

Affärsidétävlingen Re:think Landsbygd går ut på att hitta och lyfta fram unga entreprenörer och innovatörer, vars affärsidéer bidrar till ett skapande av nya företag med fokus på landsbygden.  Re:think landsbygd har drivits och anordnats av Hjärna.Hjärta.Cash. och har delvis finansierats av Jordbruksverket och Tillverksverket.
Prisutdelningen hölls under torsdagen på Mid Sweden Science Park i Östersund. Vinstsumman är 50 000 kr.

Mer information:

Ida Asp, Verksamhetsledare SoLab Mid Sweden Science Park
070-6465426, ida.asp@mssp.se
Micke Jonsson, Verksamhetsledare Peak Innovation
076-115 10 70 micke.jonsson@mssp.se

Mid Sweden Science Park är en mötesplats för innovation, entreprenörskap och tillväxt, som kopplar ihop ett stort nätverk av olika kompetenser. Inkubatorn är en av flera verksamheter inom Mid Sweden Science Park och välkomnar alla som har en ny idé eller en ny produkt. Mid Sweden Science Park har totalt tio anställda, varav tre inom Inkubatorn.

Kommentarer (0)