Åreföretag vann affärsidétävling

Åreföretag vann affärsidétävling

Åreföretagvann affärsidétävling

Åreborna Magnus Sellberg och Emelie Lundqvist har med sinaffärsidé ”Rent a plagg” tagit hem förstapriset i en nationell affärsidétävlingsom anordnas av Re:think Landsbygd. Idén som tilltalade tävlingsjuryn är enkeloch klockren; att hyra ut kläder för skidåkning och friluftsliv.

– Vi vill att det ska vara lika lättatt hyra kläder som skidor. På det sättet kan människor som inte har råd attköpa dyra friluftskläder också ges en möjlighet att åka på fjällsemester, sägerMagnus och Emelie.

”Rent a plagg” handlar alltså om att göra det enklare ochbilligare för människor att ägna sig åt friluftsliv, men också om att spara vårmiljö.

– Många har inte råd attköpa dyra skid- eller friluftskläder, speciellt inte om de spenderar högst en helgeller vecka per år i fjällen. Vår idé är därför att hyra ut skid- ochfriluftskläder av riktigt bra kvalitet. Den grupp människor som annars går ochköper billigast möjliga plagg av dålig kvalitet, för att använda dem ett fåtalgånger innan de slängs, kan istället hyra riktigt bra kläder. Idén leder bådetill en ekonomisk vinst för individen och till miljövinster för samhället istort. En bonus är att nya målgrupper, som annars inte har råd medfjällsemester, kan lockas hit, menar Magnus och Emelie.

Under hösten har Magnus och Emelie fått stöd från SoLab påMid Sweden Science Park i Östersund. SoLab jobbar med att hjälpa personer somhar en social innovation, alltså en idé som kan göra det bättre för människorur ett globalt perspektiv.

– ”Rent aplagg” är en fantastisk social innovation med stor potential. SoLab, kommer tillsammansmed Peak Innovation, att jobba med Magnus och Emelie, så att de kan fortsätta

förädla sinidé till ett ekonomiskt hållbart företag, säger Ida Asp, projektledare påSoLab.

Affärsidétävlingen Re:think Landsbygd går ut på att hitta ochlyfta fram unga entreprenörer och innovatörer, vars affärsidéer bidrar till ettskapande av nya företag med fokus på landsbygden. Re:think landsbygd har drivits och anordnatsav Hjärna.Hjärta.Cash. och har delvis finansierats av Jordbruksverket ochTillverksverket.
Prisutdelningen hölls under torsdagen på Mid Sweden Science Park i Östersund.Vinstsumman är 50 000 kr.

Mer information:

Ida Asp, Verksamhetsledare SoLab Mid Sweden Science Park