Guld till Guldlabbet – Nationellt Vintersportcentrum

PRESSMEDDELANDE 2010-11-11

Peak Innovation Award 2010 går till - Guldlabbet - Nationellt Vintersportcentrum vid Mittuniversitetet i Östersund. Priset delades ut på Guldgalan och prisutdelare var Mats Årjes, vd SkiStar samt Jens Nilsson, ordförande i Peak Innovation.

”Nationellt Vintersportcentrum - Guldlabbet - har på kort tid nått internationell lyskraft och är världsledande inom sitt gebit. Genom behovsmotiverad forskning och ett innovativt arbetssätt har de bidragit till såväl svenska guldmedaljer som att sätta Jämtland på världskartan”. Så lyder vinnarmotiveringen till Peak Innovation Award 2010 som delas ut av Peak Innovation.

-  Vi är överraskade och oerhört tacksamma över vinsten då konkurrensen var tuff. Jag kan bara konstatera att när idrotten, universitetet, offentligheten och näringslivet bestämmer sig för att göra något tillsammans så blir det bra, säger Sture Espwall, Nationellt Vintersportcentrum.

Jämtland – centrum för forskning och affärsutveckling?

Nationellt Vintersportcentrum samarbetar med Sveriges Olympiska Kommitté och är en internationellt erkänd forskningsmiljö med inriktning på vinteridrott. Efter Sveriges framgångar under OS i Vancouver har de även kallats "Guldlabbet" för arbetet med landslagen i längd, skidskytte och alpint. Under 2010 kommer Nationellt Vintersportcentrum att vara främst i världen vad gäller forskning med inriktning på längdskidor avseende antal publicerade vetenskapliga originalartiklar.

Sammantaget spelar Nationellt Vintersportcentrum en avgörande roll för att regionen ska nå visionen att bli den europeiskt ledande miljön för forskning och affärsutveckling inom turism, sport och friluftsliv, något som Peak Innovation vill uppmärksamma.

Det här är andra året som Peak Innovation Award delas ut. Årets kandidater var många och juryn bestående av Mats Årjes, vd SkiStar, Karin Mattsson Weijber, ordförande Riksidrottsförbundet samt Joppe Pihlgren, Tillväxtverket, hade ett tufft arbete. Slutligen utsågs tre nominerade – Bracke Systems AB, Klättermusen AB samt Nationellt Vintersportcentrum.

- Det har varit ett spännande arbete i juryn och en stor utmaning att utse en vinnare bland dessa starka kandidater, men vi var eniga om att Guldgalans exempellösa framgångar skulle premieras, säger Mats Årjes.

Kontakt: Janna Thalén, informatör, janna.thalen@peakinnovation.se, 0708-66 01 99.

Sture Espwall, Nationellt Vintersportcentrum, sture.espwall@miun.se, 070-657 50 23.

Satsningen Peak Innovation stimulerar forskning och affärsutveckling inom och mellan områdena turism, sport och friluftsliv, www.peakinnovation.se. Peak Innovation ingår i VINNOVAS program VINNVÄXT inom vilket tolv ledande tillväxtmiljöer finansieras.