Nytt Destinationsbolag stärker Östersund

Nytt Destinationsbolag stärker Östersund

Östersund ska bli ännu mer attraktivt för besökare. Det ska det nya destinationsbolaget Destination Östersund AB se till. Bakom bolaget står det lokala näringslivet i en gemensam satsning.

Destination Östersund AB samlar de lokala företagen i syfte att vara näringslivets plattform när det gäller samverkan för Östersunds utveckling och framgång. På sikt ska det även ge ägarföretagen och medlemmarna ökad lönsamhet.

”Östersunds kommun har länge dragit det tyngsta lasset och nu vill vi från näringen ta vårt ansvar och tillsammans jobba med utvecklingsfrågor som gynnar oss alla”, säger Christer Sundin, vd på Diös Fastigheter och delägare i Destination Östersund AB.

Östersund kommun och Östersunds Turist & Kongress får i bolaget Destination Östersund en aktör och partner med engagemang och näringslivsfokus.

”Vi är många entusiaster som brinner för att utveckla besöksnäringen, inte bara företag som har direkt koppling till turism utan också alla andra som ser vikten av att Östersund utvecklas som besöksanledning och som en plats att bo och verka i”, säger Susanne Norman, vice ordförande Destination Östersund AB.

Destination Östersund AB bildades inom ramen för satsningen Peak Innovation och har idag ett 20-tal ägare och arbetet sker via styrelsen. Bolaget finansieras av ägarna och drivs affärsmässig. Man kan vara aktiv som ägare, partner eller medlem. Under 2011 året kommer bolaget att starta sin operativa verksamhet och bland annat rekrytera projektledare.

Exempel på områden där Destination Östersund AB engagerar sig är träningsturism, infrastrukturfrågor och gemensam marknadsföring.

Susanne Norman, vice ordförande Destination Östersund AB, 070-689 30 09

Christer Sundin, ägare Destination Östersund AB, 070-688 72 83

Tomas Ekström, Peak Innovation, 070-564 55 04

Satsningen Peak Innovation stimulerar forskning och affärsutveckling inom och mellan områdena turism, sport och friluftsliv, www.peakinnovation.se. Peak Innovation ingår i VINNOVAS program VINNVÄXT inom vilket tolv ledande tillväxtmiljöer finansieras.