Lukas Sjöström, lärarstudent från Malmö, får hedersomnämnande av VRE Education för sina insatser inom förskola och skola

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2016 14:55 CET

Årets Vikarie är ett event då skolbemanningsföretaget VRE Education uppmärksammar de som har gjort en extra stor och betydelsefull insats på förskolor och skolor runt om i Sverige. På kvällen den 21 januari 2016 delades utmärkelser ut för åttonde året i rad. Lukas Sjöström, 29 år, från Malmö tog emot hedersomnämnande för Årets Lärarstudent.

I juryn sitter Karin Jordås, generalsekreterare på Mentor Sverige, Peder Hagen VD VRE Education, Emma Hermansson personalansvarig VRE Education Stockholm, och Annahita Yassarati bemanningsansvarig VRE Education VÄST och SYD.

Utmärkelserna syftar till att lyfta statusen och vikten av lärarvikariens betydelsefulla och viktiga roll ute på förskolor och skolor runt om i Sverige. Totalt 1 200 lärarvikarier som arbetar genom VRE Education kan bli nominerade till priset. Lukas var en av årets 50 nominerade vikarier.

Juryns motivering för Årets Lärarstudent lyder: Lukas är trevlig, kreativ, samarbetsvillig, pålitlig och har många kloka tankar och åsikter. Lukas har lärt oss att se saker på nya sätt genom att dela sina tankar och värderingar med elever och kollegor. Lukas är mycket uppskattad av alla.

-Det känns väldigt bra att ha fått en utmärkelse då jobbet som lärarvikarie ha gett mig möjlighet att röra mig i många olika miljöer. Jag uppskattar mångsidigheten och de konkreta erfarenheterna att möta elever med olika bakgrund. Att snabbt anpassa sig till olika omständigheter har gjort mig till en kreativ improvisatör, säger Lukas.

Skolor och förskolor samt anställda på VRE Education har nominerat kandidater.

Tidigare vinnare är Mathilda Hallberg (2014) Nadja Frykskog (2013), Johline Lindholm (2012), Nenad Prokovic (2011), Morgan Berglund (2010), Emil Börner (2009), Azadeh Limakeshi (2008).

För mer information kontakta:
Ted Kideborn, Regionsansvarig Syd, VRE Education, 0769-45 06 09, ted.kideborn@vre.se
Malou Blomberg, pressansvarig VRE Education, 0707-10 55 45, malou.blomberg@vre.se
Josefine Karlqvist, presskontakt VRE Education, 0707-91 73 62, josefine.karlqvist@vre.se
Peder Hagen, jurymedlem och VD VRE Education, 0708-72 97 53, peder.hagen@vre.se

VRE Education är ett auktoriserat bemanningsföretag, vars affärsidé är att hyra ut väl förberedda och engagerade lärarvikarier till förskola, grundskola, särskola och gymnasieskola inför kortare och längre vikariat, samt att rekrytera kompetenta lärare och skolledare. VRE Education startades 2001 av grundarna till Stiftelsen Viktor Rydbergs skolor. VRE Education har ramavtal avseende skolbemanning och skolrekrytering med ett 20-tal kommuner i Sverige samt med friskolekoncernen AcadeMedia.

Kommentarer (0)