Kokboken "HÄVVI" från Sverige vinner 'Näst bäst i världen' efter världsvinnaren ”On the Hummus Route” från Mellanöstern.

29 svenska vinnare i globala kokbokstävlingen Gourmand Awards 2020

Den prestigefyllda tävlingen Gourmand Awards offentliggör världens bästa kokböcker i en digital prisutdelning 2020. 29 av Sveriges bidrag till tävlingen diplomeras och får använda titeln 'Best in the World'. Kokboken "HÄVVI" av Elaine Asp tar en andraplacering i 'Bäst alla kategorier' och sätter urgammal samisk matkultur på världskartan.

- Urgammal matkultur har aldrig uppstått av tillfälligheter eller marknadskampanjer. Att årets kokbok i Sverige 2019 också hävdar sig internationellt är helt fantastiskt, säger Pelle Agorelius är tävlingens Sverigerepresentant och som driver Saxhyttegubben och Husmansbord i Grythyttan tillsammans med sin hustru Ewa.

- Vi lever i en tid där hoppfullhet, generositet och gemenskap möter svåra utmaningar och förändringarna påverkar oss alla, säger Pelle Agorelius vidare. Boken "HÄVVI", Sydsamisk mat tolkad av Elaine Asp, är exceptionellt vacker och välgjord med högaktuellt innehåll. Utöver Sveriges samlade framgångar, är det särskilt värt att uppmärksamma fotografen Mattias Alexandrov Klum som vinner bästa foto i världen med boken "Vatten". Den har eftertiteln 'om att värdera det ovärderliga'. Eftertanke runt sådant vi upplevt som självklart har aldrig varit viktigare.

Världsvinnande boken ”On the Hummus Route” från Mellanöstern, tar i likhet med "HÄVVI" från Sápmi också moderna grepp om gammal matkultur. En kokbok med tydliga budskap om medmänsklighet och fred där Dan Alexander och hans medförfattare tar med läsaren på en vindlande matresa i tid och rum. Därför uppmärksammar Gourmand Awards ”On the Hummus Route” genom det mest prestigefyllda priset, 'Bäst i världen', genom alla kategorier. Med detta visar tävlingen vikten av internationell gemenskap i en föränderlig tid.

Fransmannen Edouard Cointreau grundade den prestigefyllda tävlingen Gourmand Awards 1995 och leder även internationella juryn. Han kommenterar årets prisutdelning så här:

- Vi har valt att presentera alla vinnare denna veckan, men står klara att genomföra Gourmand Awards prisutdelningar och aktiviteter så snart myndigheterna i Frankrike och Kina ger oss klartecken. Sverige har en framskjuten roll sedan många år. Årets vinnare bekräftar branschens djup, kvalitet och stora bredd. Tävlingen har ett starkt institutionellt stöd och deltar i stora satsningar för att lansera och hjälpa förlags-och eventbranschen i flera länder.

Samtliga vinnare från Sverige listas nedan. Kategori, titel, författare samt förlag.

A06 SPECIAL AWARDS - PRIVATE

Factfulness, Anna Rosling Rönnlund, Ola Rosling, Hans Rosling (Sceptre / Natur & Kultur)

A08 CELEBRITY CHEFS - EUROPE

3 - Söndagsmiddag, Ann Söderlund, Sanna Lundell (The Book Affair)

B04 BOOK TRADE MAGAZINE

2 - Boktugg

B09 FOREIGN RIGHTS SELLER

2 - Bonnier Fakta

B13 COOKBOOK PRINTERS

Estonia - Print Best - Mjödboken (Grenadine - Sweden)

Latvia - Livonia Print - Book Rädda maten! (Bonnier Fakta - Sweden)

B15 WEBSITES - PRIVATE

2 - www.champagneclub.com

B16 BESTSELLERS

1 - Hej Smak!, barnens första kokbok, Sophie Holmqvist (Titel) på 29 språk, för IKEA

B18 APP

3 - Champagne Hiking

C02 INTERNATIONAL

1 - Kokbok för grå dagar, Mathias Dahlgren (Bonnier)

C04 ITALIAN

3 - Den stora risottoresan, Patrick Botlero, Luciano Parolari, Andreas Kjäll (Wild Carnation)

C05 MEDITERRANEAN - DUN GIFFORD AWARD

2 - Jill & Marias Taverna, Jill Johnson, Maria Molin Ljunggren (Tukan, Holm & Holm Books)

C06 SCANDINAVIAN

1 - Året på Gastrologik, Jacob Holmström, Anton Bjuhr (Roos & Tegner)

C22 ARCTIC

2 - AITTA, Per Huvva (Huvvas Förlag)

D01 CLIMATE AND FOOD

2 - Mat & Klimat, Märta Streijffert, Anna Gemzell, Jennie Vennberg (Umeå Kommun)

D02 HEALTH & NUTRITION

3 - Struntprat om kost & träning, Isabelle Christiansson (Grenadine)

D04 FOOD WRITING

1 - I full blom, Edward Blom (Bokförlaget Forum)

D04 NOVELS

3 - Ålevangeliet, Patrik Svensson (Albert Bonniers Förlag)

D05 CULINARY HISTORY

3 - Hushållning och värdskap hos Årstafrun, Ulrica Söderlind (Universus)

D07 FOOD HERITAGE

2 - Tunnbrödet, Anki Berg, Marcus Bodin (Tunnbröds Akademin)

E01 EASY RECIPES

3 - Systrarna von Sydow, Ebba, Amy & Helen von Sydow (the Book Affair)

E20 HONEY

3 - Bin och människor, Lotte Möller (Norstedts)

B02 BOOK OF THE YEAR - BEST IN ALL CATEGORIES

2 - HÄVVI, Elaine Asp (Sami Council, European Union)

W1-2 WINE PUBLISHER OF THE YEAR

3 - Grenadine

W1-5 FRENCH WINE

3 - The Wines of Provence - Tricolour, Göran Boman

W2-1 DRINKS WITH NO ALCOHOL

2 - Varma & kryddiga smoothies, Eliq Maranik (Grenadine)

W2-4 SPIRITS BOOKS

2 - Mjödboken, Peter M Eronson, Magnus Vasilis (Grenadine)

W3-3 PHOTO

1 - Vatten, om att värdera det ovärderliga, Anna Froster, foto Mattias Alexandrov Klum (Svenskt Vatten/Fri tanke)

W4-1 DRINK SPECIAL AWARDS

Ciderboken, make your own cider, Peter Eronson, Magnus Vassilis (Grenadine)

Världens samtliga Best in the World-vinnare i årets tävling finner du här

Om Gourmand Awards

Sedan 1995 har Gourmand Awards årligen letat efter världens bästa kokbok. Från Sverige bedöms årligen 100-tals böcker om mat och dryck av tävlingens internationella jury. Länk till den årliga tävlingens General Presentation finner du här.

Kontakt

På engelska: Edouard Cointreau. Tel. +34 650416396 Mejl: edouardcointreau@vip.163.com

På svenska: Pelle Agorelius. Tel. +46 (0)70 646 75 77 Mejl: cookbooks@husmansbord.se