Grythyttan jagar Sveriges bästa landskapsmat

Grythyttan jagar Sveriges bästa landskapsmat

På mässan Mitt Kök i november 2014 fick syskonen Peter Joon och Annika Sund från Leksandsbröd Husmansbords hedersutmärkelse av Pelle Agorelius och Ulf Elfving.

Husmansbord, som är ett varumärke i Pelle Agorelius AB, arrangerar för sjätte året Jakten på Sveriges bästa landskapsmat. Alla Sveriges livsmedelsproducenter kan delta med sina goda produkter. Smakprovningarna och bedömningen går i år av stapeln på Saxhytte Gård i Grythyttan den sista veckan i maj. Sista anmälningsdag är 18 maj. Deltagandet är helt kostnadsfritt för den första produkten.

Alla produkter som erhåller Husmansbords diplom nomineras till årets hedersutmärkelser. Dessa delas ut på Mitt Kök på Stockholmsmässan den 5 november, under ledning av matfantasten Ulf Elfving.

I årets panel ingår upplevelse-och matexperter från skolor och näringsliv samt ingen mindre än krögaren, måltidsexperten och tv-profilen Carl Jan Granqvist.

- Vi har redan fått in en hel del anmälningar, men tror att nyheten om att Carl Jan ingår i panelen kan bidra till att ännu fler vill delta med sina bästa produkter, säger Pelle Agorelius som driver Husmansbord. Vi har förlängt sista anmälningsdag till den 18 maj för att ge så många som möjligt chansen i år.

Sedan starten 2009 har Husmansbord byggt upp ett samarbete med internationella restauranger och butiker som är spända på vilka produkter som kommer att diplomeras i år.

- Den godaste svenska maten exporteras även från riktigt små producenter, berättar Pelle Agorelius. Redan första veckan i juni skall vi till EXPO Milano och besöka Husmansbords samarbetspartner Björk Swedish Brasserie och Björk Side Store tillsammans med representanter från Näringsdepartementet.

Mer information och anmälningsblankett finns på www.pellesblogg.husmansbord.se

Sista anmälningsdag är 18 maj.  Deltagandet är helt kostnadsfritt för den första produkten.

Husmansbord® är ett varumärke och koncept från Svensk Landskapsmat, Pelle Agorelius AB, på Saxhytte Gård strax norr om Grythyttan. Utvecklingen drivs av Jakten på Sveriges bästa landskapsmat och tar utgångspunkt i råvarans ursprung och livsmedelsprodukters kvalitet. När detta översätts till serverad mat skapas affärsmässiga nätverk mellan livsmedelsproducenter, butiker och restauranger. Livsmedelsproducenter som lämnar in produkter till bedömning av en oberoende och kompetent panel, har inte bara möjligheten att få sin produkt diplomerad utan får också en återkoppling, feedback, på hur de olika paneldeltagarna upplevt produkten utifrån vilka förväntningar som skapas när man möter den på samma sätt som en kund möter den i butik. Hela Husmansbord®processen kallas för tillämpad mervärdesanalys* och går ut på idén att fokus på fördelar och förtjänster utvecklar matens mervärden, för kundens bästa.

*Upplevelsen är summan av brukandet/besöket minus förväntningarna, U=B-F®

Kontakt: Per-Johan (Pelle) Agorelius VD

Husmansbord® Sverige