Succé för alkoholfria bärdryckerna Saxhyttegubbens Blåbär 100% och Lingon 100% Snaps

Dryckestrender visar att allt fler väljer alkoholfria alternativ till middag och fest. Saxhyttegubbens Blåbär 100% och Lingon 100% Snaps, från Pelle Agorelius AB, är färskpressade bärdrycker som enbart innehåller vilda skogsbär från skogarna kring Grythyttan i Bergslagen. Inga tillsatser. Ingen alkohol. Inget tillsatt socker. Bara bär. En 33cl flaska Saxhyttegubbens Blåbär 100% är framställd av cirka 2300 blåbär.

- Blåbär 100% är ett utmärkt alternativ till rödvin, säger Pelle Agorelius som driver Saxhyttegubben i Grythyttan. Det innehåller inga tillsatser eller socker så är dessutom perfekt för diabetiker och för den snabbt växande gruppen som är hälsomedvetna, veckans alla dagar.

Saxhyttegubbens Blåbär 100% fyller 10 år

- Saxhyttegubbens Blåbär 100% fyller 10 år i år, säger Pelle Agorelius. Det är oerhört roligt att ha varit med från början. Min far Stefan kom på idén att göra en färskpressad blåbärsdryck och intresset blev stort nästan direkt. Vår familj har engagerat sig i svensk gastronomi i ett halvt sekel och vi jobbar aktivt med möten som utvecklar den svenska matens mervärden.

Saxhyttegubben medverkade nyligen på matmässan GastroNord, där man dels bjöd på smakprover samt sponsrade diplomutdelningen av Husmansbord Sveriges Bästa Landskapsmat.

- På mässan besöktes vår monter av många som är dryckesansvariga på hotell, restauranger och konferensanläggningar, säger Elin Agorelius från Saxhyttegubben. Intresset för våra drycker var väldigt stort och man känner stoltheten hos folk att det är bär från de svenska skogarna, och att produkterna inte innehåller några tillsatser.

Lingon 100% Snaps är också en färskpressad dryck som tack vare sin tydliga syra kan drickas som en alkoholfri hälsosnaps. Eller med fördel användas som en ingrediens i matlagning, exempelvis såser.

Saxhyttegubbens Blåbär 100% och Lingon 100% Snaps är nu listade rikstäckande på Menigo. Menigo är helhetsleverantör och grossist för professionella inom mat och dryck som arbetar på restauranger, i storkök och inom servicehandeln. Artikelnummer Saxhyttegubbens Blåbär 100% - 115742. Artikelnummer Saxhyttegubbens Lingon 100% Snaps - 115743.

Lysande recensioner

Blåbär 100% anses av Sveriges dryckesexperter vara ett utmärkt alkoholfritt alternativ till rödvin

"Väldigt kraftig och fyllig smak av blåbär. Inga tillsatser eller konstigheter." /Matmagasinet Vego

"Dofter av skog och friske blåbær. Fyldig och tett på smak med en markant syre og balensert sødme. Konsentreret, med et tydelig blåbærspreg." /Dagens Næringsliv

Carl Jan Granqvist rekommenderar drycken Saxhyttegubbens Blåbär 100% som ser ut som vin och smakar lite som vin. Perfekt inte bara för diabetiker. Carl Jan tar sig en daglig hutt." /Diabetesspecial, M-magasin

"Det har en mycket frisk, sträv smak som blir ett utmärkt substitut till rödvin, i synnerhet och ljust kött serveras. Som namnet antyder är det bara blåbär i och det kan knappast skada att nyta ut alkoholens kalorier mot antioxidanter". /Megafonen

"Det bästa alternativet till rött vin - trots att det inte ens försöker vara ett vin. Frisk blåbärssmak med en tilltalande kärvhet. Passar utmärkt till höstens vilt." /VLT

Fler recensioner finns på hemsidan.

I fler än 200 Systembolag-butiker

Blåbär 100% finns i ett 200-tal Systembolaget-butiker över hela landet, och går även att beställa, artikelnummer 1964. Både Blåbär 100% och Lingon 100% Snaps finns på Mathem samt i utvalda Hemköp, Coop- och ICA-butiker och hos fristående delikatessbutiker.

Saxhyttegubbens Lingon 100% - ett alkoholfritt alternativ till snaps. Lingon 100% Snaps finns på NK och även på många COOP-butiker i Stockholm och Mälardalen. Sedan en tid tillbaka även i flera av Konsum Värmlands butiker.

Norge, Italien och Storbritannien

Intresset för Saxhyttegubbens drycker har de senaste åren ökat internationellt. Dryckerna har medverkat på bland annat galamiddagar, designmässor och ambassad-tillställningar i bland annat Italien och Storbritannien, och finns att köpa i på Vinmonopolet i hela Norge.

Saxhyttegubben

Saxhyttegubben på Facebook