Christer Lindblom och Stefan Lindström från Grenadine bokförlag vann förstapriset i kategorin Best Wine Book Publisher of the Year vid Gourmand Awards. Foto: Pelle Agorelius, Grythyttan.

Världens bästa kokboksförfattare kommer från Sverige

211 länder deltog i Gourmand Awards med gala och prisutdelningar i Yantai, Kina den 27-28 maj. De prestigefyllda utmärkelserna delas varje år ut till kokboksförfattare, fotografer, formgivare, förläggare och matmedia från hela världen. Edouard Cointreau, president och grundare av Gourmand Awards hyllar Sverige och de återkommande internationella framgångarna. Författarduon Britt-Marie Mattsson och Leif Mannerström tävlade i kategorin Food Writing som de vann storslaget tack vare boken Matens Makt.

Världens bästa kokboksförfattare kommer alltså från Sverige.

- Vi är mycket hedrade och stolta över att ha vunnit detta pris i den internationella prestigetävlingen Gourmand Awards, säger Leif Mannerström. Det är en stor ära för oss.

- 'Det är en mycket viktig bok', kommenterade juryns ordförande Edouard Cointreau, när svenska Matens Makt förklarades 1:a vinnare. Det är en kokbok med politik och världshändelser bland ingredienserna, fortsätter Britt-Marie Mattsson.

Förläggaren till Matens Makt, Johanna Kullman från Norstedts, representerade författarna i Yantai, dessutom kammade hon hem fler priser än någon annan kokboksförläggare i hela världen.

Världens bästa förläggare på dryckessidan kommer också från Sverige, Christer Lindblom och Stefan Lindström från Grenadine bokförlag vann förstapriset i kategorin Best Wine Book Publisher of the Year.

Sverige rankas nu på femte plats i antalet nominerade, endast Frankrike, USA, Storbritannien och Kina har fler. Sverige visar återupprepade framgångar i de viktigaste kategorierna, som Best Food Writing, Best Series, Best Book of the Year och Best Wine Book Publisher. Konkurrensen är mycket hård, givet mängden bidrag och dess kvalitet.

De tredje främsta i varje kategori är lika respekterade, de representerar var och en lika stora prestationer. Rankningen 1, 2, 3 visas nedan för samtliga svenska vinnare.

- Sverige visar djup och bredd i utgivningen och det är enormt inspirerande att både debutanter, som Emil Åräng, samt rutinerade författare som Ernst Kirchsteiger och Plura Jonsson, nu tar plats på världsscenen med sina författarskap, säger Pelle Agorelius från Grythyttan, som driver Husmansbord och Saxhyttegubben i Grythyttan, och som är svensk samarbetspartner för Gourmand Awards.

Pelle Agorelius säger vidare:

- Årets vinster i Gourmand Awards bekräftar Sveriges unika ställning inom kokböcker och matmedia och det är både starkt och glädjande att det finns ett tydligt stöd från regeringen och länen när vi representerar vårt land i sammanhangen.

Edouard Cointreau, Gourmand Awards president och grundare säger avslutningsvis:

- Galakvällarna i Yantai och listan över utmärkelser hedrar verkligen Sverige. Denna gång med sextiofyra länder representerade och det uppstår en särskild anda när så många framstående människor inom mat och dryck träffas och delar glädje och inspiration med varandra.

Sverige – resultat Gourmand Awards - Yantai, Kina – 27-28 maj, 2017

Kategorinummer, kategori, titel, upphovsmän (förlag), vinnarplacering

A08 – TV Celebrity Chef - Europe, I det enkla bor det goda, Ernst Kirchsteiger (Bonnier Fakta) 1:a

A10 – Innovative, Krydda med Musik, Per Samuelsson (Fanky) 2:a