Fira Internationella kvinnodagen – därför är det viktigt att kvinnor investerar

Idag vill vi uppmärksamma internationella kvinnodagen genom att prata pengar. Det råder enighet om att jämställdhet är viktigt. Det råder också enighet om att en välordnad ekonomi ger oss större frihet i livet, och det borde män och kvinnor ha samma förutsättningar för. Ändå är det fortfarande betydligt färre kvinnor än män som investerar pengar och sparar aktivt.

Det märker vi inte minst på andelen medlemmar på Pepins.

Tillväxtbolag ger historiskt sett högre avkastning

Att investera i tillväxtbolag har historiskt sett gett hög avkastning – över 20 % årligen enligt många studier. Tidigare har det dock nästan bara varit möjligt för professionella investerare och rika privatpersoner (oftast män) att investera i den här typen av bolag. Något som Pepins nu har ändrat på. Nu kan alla bli delägare i tillväxtbolag, från 500 kr och uppåt, på samma villkor som proffsen.

Delägarrevolutionen för ökat inflytande

I Pepins-modellen är delägarkraften minst lika viktig för företagen som pengarna för att öka tillväxten, skapa fler jobb och göra skillnad. Det går att påverka dina investeringar genom att vara ambassadör för dina företag. Det går att kommunicera direkt med entreprenörerna och påverka på det sättet. Det går även att påverka genom att välja att stödja företag du tror på och med visioner och värderingar som är viktiga för dig. Ägarskap ger inflytande och möjlighet till förändring. Därför har vi under året aktivt arbetat för att få fler kvinnliga delägare på Pepins.

Andelen kvinnliga delägare har ökat med 29 % – hjälp oss bli fler!

Från det att vi lanserade Pepins för knappt ett år sedan har andelen kvinnliga delägare i våra crowdfundade bolag ökat med 29 %. Vi har dock långt kvar till hälften kvinnor – så hjälp oss gärna bli fler! Alla kvinnor som blir medlemmar idag, 8 mars på internationella kvinnodagen, får en gåva från oss.

Dela gärna detta inlägg. Prata pengar och vikten av att ta hand om sin ekonomi med kvinnor du känner. Påverka dina investeringar. Kom ihåg:

• Alla kan äga.
  • Alla kan skapa värde.