ABSOLUT UNIQUE - ett tekniskt mästerverk som resulterat i en upplaga med nära fyra miljoner unika flaskor

ABSOLUT UNIQUE lanseras nu på världens flygplatser och den första november är det Sveriges tur. ABSOLUT UNIQUE är något så ovanligt som en numrerad upplaga av nära fyra miljoner flaskor där ingen är den andra lik. För att kunna tillverka så många flaskor med olika utseenden tvingades ABSOLUT förändrat hela produktionsprocessen.

– ABSOLUT UNIQUE är ett av våra mest vågade koncept någonsin. Begränsade upplagor är inget nytt men de brukar i regel enbart finnas i några få exemplar i särskilt utvalda butiker. Vi har istället gjort en upplaga på nästan fyra miljoner där ingen är den andra lik. Det känns mäktigt, säger Jonas Tåhlin, global marknadschef på The Absolut Company.

Maskinerna en del av skapandeprocessen
För att kunna tillverka så många olika flaskor var ABSOLUT tvungen att lägga om hela produktionslinjen och addera flera komplexa moment – både mekaniska och manuellt styrda. En avancerad algoritm styr och adderar en grad av slumpmässighet till processen och säkerställer att ingen flaska blir det andra likt. Först målas flaskorna med olika grundfärger, sedan appliceras mönster i olika färger och slutligen skjuter färgpistoler färg på varje flaska. 35 olika färger och 51 olika mönster användes i processen. På den vita matta etikett får varje flaska sitt unika nummer.

– Resultatet är över förväntan. ABSOLUT UNIQUE och dess skapandeprocess känns lite som om en galen vetenskapsman skulle ägna sig åt gatukonst. När första flaskan dök upp på produktionsbandet stod vi bara och log. Produktionen liknade mer en konstateljé än en fabrik, säger Jonas Tåhlin. Många konstnärer i världsklass har genom åren satt sin prägel på ABSOLUT men denna gång var det ABSOLUT själv som var konstnären.

En film om projektet finns på http://youtube.com/absolut.

Besök även http://www.media.absolutcompany.com eller http://www.facebook.com/Absolut för bilder, videos och mer information om ABSOLUT UNIQUE.

Drinkrecept finns på http://www.drinkspiration.com

ABSOLUTUNIQUE finns tillgänglig från och med den första november på Systembolaget med artikelnummer 88 . Priset är 239 SEK.

För ytterligare information kontakta:

Helena Stenlund, ABSOLUT Sverige

E-post: helena.stenlund@pernod-ricard.com
telefon: 08 744 73 38

My Morinder, Jung Relations
E-post: my.morinder@jungrelations.com
telefon: 0704981462

Fakta ABSOLUT UNIQUE:

• ·        För de närmare fyra miljoner flaskorna användes 19 st färger till bakgrundsytan, 5 st till färgpistolen och 16 st för de olika mönstertyperna.
  • ·        Mattias Elg, universitetslektor och Teknisk Doktor i kvalitetsteknik på Linköpings Universitet har räknat ut att ABSOLUT skulle kunna producera 94 kvintiljoner innan det skulle kunna uppstå två likadana flaskor. Det motsvarar mer än 13 biljoner flaskor per person på jorden.
  • ·        Den kreativa idén, konceptet, förpackning och print för ABSOLUT UNIQUE är utvecklad i samarbete med Family Business.
  • ·        ABSOLUT har vunnit flera priser för sina tidigare limiterade upplagor, bland annat FAB award, Eurobest och Cannes Lions.
  • ·        Bland tidigare limiterade upplagor finns ABSOLUT MODE (2011), ABSOLUT GLIMMER (2010), ABSOLUT SVEA (2010), ABSOLUT ROCK (2009), ABSOLUT LONDON (2012), ABSOLUT MIAMI (2012), ABSOLUT SF (2011) och ABSOLUT BROOKLYN (2010).

Pernod Ricard skapades 1975 genom en sammanslagning av de ledande franska anisproducenterna (Pernod och Ricard). Pernod Ricard finns representerade i de flesta länder och är ”co-leader” inom vin- och spritbranschen globalt.

Pernod Ricard Swedens verksamhet på marknaden sker med omsorg för våra konsumenter och präglas av ett genuint socialt engagemang. Företaget främjar ansvarsfullt drickande och är medlem i European Forum for Responsible Drinking (EFRD).