Barry Crockett Legacy i tillfälliga sortimentet

Barry Crockett Legacy i tillfälliga sortimentet

Namnet på den här Irländska whiskeyn är en hyllning till Master Distiller Barry Crockett, mannen som givit Midleton och Single Pot Stills dess välkända rennomé. I Midleton Barry Crockett Legacy finns ett urval av Pot Still whiskeys som har mognat i amerikanska bourbon fat. Till det har man tillsatt Pot Still destillat som mognat i amerikanska fat.

Barry Crockett är född och uppvuxen på destilleriet där han så småningom fick efterträda sin far Max Crockett som ansvarig för produktionen. Mr Crocket är en av de främsta och väl ansedd bland kännare och experter.

Midleton Barry Crockett Legacy

Art nr: 10306

Pris: 1 300 kr

Midleton Barry Crockett Legacy har en elegant doft av vanilj och rostad ek med inslag av lime, gröna bär, päron och söt pepprighet. Smaken är något pepprig med inslag av citron, lime och mandarin med en antydan av kanel, vanilj och toner av ek. Avslutningen är smakrik och klingar långsamt ut med toner från amerikanska bourbonfat.

Single Pot Still är det traditionella tillverkningssättet av irländska whiskey. Idag är det endast Midelton Distillery kvar som tillverkar Single Pot Still Whiskey. Ingredienserna är vatten och korn, med det som utmärker en Single Pot Still är att man använder både mältat och omältat korn i tillverkningen.

Whiskeyn trippeldestilleras i traditionella kopparpannor och lagringen sker på amerikanska ekfat.

För mer information:

PR-Manager
tel 0733 16 82 90
e-post helene.thideman@pernod-ricard.com

Pernod Ricard skapades 1975 genom en sammanslagning av de ledande franska anisproducenterna (Pernod och Ricard). Pernod Ricard finns representerade i de flesta länder och är ”co-leader” inom vin- och spritbranschen globalt.

Pernod Ricard Swedens verksamhet på marknaden sker med omsorg för våra konsumenter och präglas av ett genuint socialt engagemang. Företaget främjar ansvarsfullt drickande och är medlem i European Forum for Responsible Drinking (EFRD).