Fem juliga cocktails från Åhus Akvavit

Fem juliga cocktails från Åhus Akvavit

I juletider samlas vi ofta kring glöggmys, adventsfika och julbord. För dig som vill bryta av med något annat - och kanske starta en ny tradition - har Åhus Akvavit tagit fram fem julcocktails som passar utmärkt till glöggbjudningen eller som fördrink på julaftonskvällen.

Traditioner är underbara - men ibland vill man kanske prova något nytt. Med den växande akvavit-trenden i ryggen presenteras här fem härliga drinkar med just akvavit som bas. De är kryddade med julens alla klassiska smaker och passar perfekt att bjuda på som komplement till den klassiska glöggen. Under 2018 lanserade det 100 år gamla destilleriet i Åhus, Åhus Akvavit – ett helt nytt brännvin kryddat med fänkål, kummin, rosmarin, citron och pomerans. Den passar självfallet till sillen, men också som innovativ smaksättare i banbrytande cocktails.

Akva-white Cargo

• 50ml Åhus Akvavit
  • 10ml vaniljglass (gärna av det dyrare slaget för tydlig vaniljsmak)

Låt glassen bli mjuk i kylskåpet. Skaka sedan akvavit och glass kraftigt. Häll upp i ett glas på fot och garnera med finhackad rosmarin.

Seasonal Spritz

• 40ml Åhus Akvavit
  • 20ml Amontillado Sherry
  • Toppa med torr fransk cider

Bygg drinken i ett rödvinsglas med mycket is. Riv muskot på en apelsinskiva till garnering.

Akvavit Manhattan

• 40ml Åhus Akvavit
  • 30ml röd vermouth

Rör ned drinken i ett tumblerglas fullt med is och garnera med en torkad apelsinskiva. En färsk apelsinskiva går också bra.

The Holiday Tonic

• 50ml Åhus Akvavit
  • Toppa med tonic (Förslagsvis Fentimans Seville Orange Tonic)
  • Två stänk Angostura Bitters

Bygg drinken i ett highballglas med mycket is. Garnera med färska tranbär.

The White Toddy

• En sked vaniljhonug
  • Toppa med hett vatten

Bygg drinken i en kopp eller företrädelsevis en glasmugg. Garnera med kanelstång, kryddnejlika, citronskiva och stjärnanis.