Absolut Drop

Kan hat riktas om för att sprida kärlek? Absolut!

Kärlek är den starkaste kraften i världen. Absoluts senaste kampanj visar just detta samtidigt som den syftar till att skapa en mer öppen värld. Kärlek kan göra verklig skillnad i människors liv, särskilt på platser där hatpropaganda och intolerans är utbrett. Trycket på Absoluts senaste Limited Edition innehåller bläck som tagits från hatiska demonstrationsskyltar runt om i världen. Absolut besökte rasistiska- och anti-HBTQ-protester, samlade ihop hatfulla skyltar, utvann bläcket och återanvände det för att skapa de mint- och rosafärgade konturerna som syns på flaskan. Flaskdesignen består av ordet ”kärlek” som skrivits på ett flertal språk. Detta för att visa att kärlek inte har några gränser. 70% glaset är återvunnet, och består delvis av tidigare års Limited Edition-flaskor.

– Den här produkten betyder väldigt mycket för oss och blir ett viktigt steg i vår strävan att göra världen mer öppen. Särskilt viktig blir den i Sverige där Absolut är en stark plattform för detta kärleksfulla budskap som vi hoppas kan skapa solidaritet och driva positiv förändring mot en mer hoppfull och öppen värld, säger Pia Hägglöf, Brand Manager för Absolut i Sverige.

Budskapet går tvärs över alla gränser och visar att var och en kan skapa kärlek av hat genom att välja rätt budskap. Oavsett hur liten en handling är kan alla vara en del av förändringen.

Lansering skedde i samband med Fredrik Robertssons födelsedagsfest den 4 oktober, följt av en nattklubbsturné med 15 stopp regisserad av Absoluts brand ambassador Vilda Forsén. Produkten kommer att vara tillgänglig i Systembolagets beställningssortiment f.om. 26 november. Den finns att beställa i två färger, endast 100st av varje sort.

Pris: 249kr
Nr Systembolaget mintgrön flaska: 82044–01
Nr Systembolaget rosa flaska: 80410–01

För nedladdningsbara bilder, drinkrecept och pressrelease, besök absolut.com/press, absolut.com/adropoflove och absolutdrinks.com, samt följ Absolut på Instagram, Facebook och Twitter.

Turnéschema för årets Limited Edition:

• Soap Bar, Stockholm 18/11
  • Villa Strömpis, Örebro 24/11
  • Café Opera, Stockholm 28/11
  • Hugo, Norrköping 1/12
  • V**** Stockholm 6/12
  • Birger Jarl, Uppsala 8/12
  • Park Lane, Göteborg 27/12
  • Koriander, Karlstad 28/12
  • WIP Bygget, Åre 29 el 30/12
  • Royale, Västerås 19/1-2019
  • Harrys, Jönköping 16/2-2019
  • Etage, Malmö januari 2019
  • Koi, Malmö januari 2019
  • Rex, Umeå jan/februari 2019
  • Slakthuset, Stockholm februari 2019
  • Södra teatern, Stockholm februari 2019

• Cocktails

Absolut Honey Highball

• 50ml Absolut Vodka
    • 25ml limejuice
    • 20ml honung + vatten (blandat 1:1)
    • Toppa med Kombucha eller Ginger Ale
    • Instruktioner: Häll alla ingredienser förutom Kombucha/Ginger Ale i en shaker. Häll i ett highballglas och toppa med Kombucha/Ginger Ale, garnera med två tunt skivade apelsinklyftor.

Strawberry & Basil Vodka Soda

• 30ml Absolut Vodka
    • 100ml sodavatten
    • Saften av två limeklyftor
    • Instruktioner: Häll Absolut Vodka i ett highballglas, pressa i limeklyftorna. Lägg i rikligt med isbitar, toppa upp med sodavatten och garnera med skivade jordgubbar och en basilikakvist.

Absolut Love Drop

• 25ml Absolut Vodka
    • 10ml grenadine
    • 15ml citronsaft
    • Instruktioner: Häll alla ingredienser i en shaker fylld med is. Skaka och häll upp i ett shotglas. Garnera med ett hallon eller en chokladdoppad jordgubbe.

För pressmaterial och produktprover, kontakta:
    Oskar Lind, Cohn & Wolfe Stockholm
    E-post: pernod-ricard@cohnwolfe.com