Zonin Prosecco DOC Brut Special Cuvee Millesimato

Zonin lanserar sin första Prosecco Millesimato

Italiens ledande Proseccoproducent, Zonin, välkomnar Zonin Prosecco DOC Brut Special Cuvee Millesimato till sitt sortiment – en Prosecco gjord på årgångens finaste Glera-druvor. Med sin friska, välbalanserade smak av frukt och mandel passar den både som aperitif och till maten, perfekt för speciella tillfällen.

I sju generationer har Italiens ledande vinfamilj, Zonin, förädlat konsten av att tillverka Prosecco av högsta kvalitet. För första gången någonsin lanserar de nu en Prosecco Millesimato – en Prosecco gjord på ett urval av säsongens finaste druvor. För att få kallas Millesimato får innehållet inte kompletteras eller korrigeras av några andra druvsorter än säsongens och vingårdens egna, vilket försäkrar en Prosecco av högsta kvalitet. Givet att Proseccon endast har druvor från en årgång, får vinet karaktär av de speciella egenskaperna för just den skörden och smaken varierar från år till år.

- Prosecco är oftast non vintage och gjord på druvor från olika årgångar och vingårdar – en Millesimato kräver både mer jobb och kunskap att förädla och intygar därför exemplar av högsta kvalitet. Vi har länge velat erbjuda våra kunder en årgångsprosecco och det är med stolthet vi nu kan låta dem njuta av en riktigt fin Millesimato, säger Reija Andersson Tuomaala, produktchef för Zonin.

Zonin Prosecco DOC Brut Special Cuvee Millesimato är gjord på Glera-druvan, från Veneto i norra Italien. Druvorna pressas först försiktigt och sedan får hälften av musten jäsa i tempererade tankar medan resterande must förvaras ojäst. De två musterna blandas sedan och får långsamt jäsa enligt den traditionella Charmatmetoden. Resultatet blir en klart halmgul Prosecco med en intensiv och aromatisk doft av vita blommor och äpplen. Med sin friska karaktär och välbalanserade smak av frukt och mandel passar Zonin Prosecco DOC Millesimato perfekt både som aperitif och till lättare rätter. Flaskan är prydd med en etikett i Art Nouveau-stil.

Zonin Prosecco DOC Brut Special Cuvee Millesimato finns i flera butiker i landet samt i beställningssortiment Systembolaget från och med november 2018.

Zonin Prosecco DOC Brut Special Cuvee Millesimato
Nummer Systembolaget: 74873