Använd dina kunskaper och idéer för att hjälpa patienter med spridd bröstcancer - Pfizer utlyser tävling med 250 000 US dollar i potten

Nyhet   •   Okt 18, 2016 11:00 CEST

Pfizer Oncology har utlyst en internationell tävling– Advancing Care for Patients Living with mBC – som handlar om att få fram nya teknologibaserade lösningar som bidrar till att stödja patienter med spridd bröstcancer runt om i världen. Prispotten på totalt 250 000 dollar kommer att belöna lösningar med potential att ge dessa patienter ett bättre liv.

De bästa bidragen kommer att granskas av en internationell styrgrupp bestående av vårdgivare, bröstcancerpatienter och experter på innovation, onkologi och teknologi från Pfizer. Tävlingen avslutas med ett ”live pitch event” i maj 2017. Förstaprisvinnaren kommer att få totalt 130 000 dollar.

Spridd bröstcancer är det mest avancerade stadiet av bröstcancer, där cancern spridits utanför bröstet till andra delar av kroppen som skelettet, lever, lungorna eller hjärnan. Trots att viktiga framsteg gjorts inom behandlingen av sjukdomen under det senaste årtiondet finns det fortfarande viktiga luckor när det gäller behandling och vård, vilket bland annat framgår av rapporten Global Status of Metastatic Breast Cancer: A 2005 – 2015 Decade Report, som tagits fram av Pfizer Oncology i samarbete the European School of Oncology (ESO).

Tävlingen är tänkt att bidra till att lösa de problem som identifieras i rapporten genom att utveckla banbrytande teknologibaserade lösningar som kan förbättra vården och hanteringen av sjukdomen, eller hjälpa patienter i deras vardagsliv och med att stötta varandra. Bidragen kommer att bedömas utifrån ett antal kriterier, bland annat kreativitet och innovation, förmågan att möta ett eller flera av de beskrivna patientbehoven och möjligheterna till implementering. Fem semifinalister kommer att väljas ut i januari. Dessa får sedan med hjälp av mentorer möjlighet att ytterligare utveckla sina lösningar innan tre finalister utses för att delta i den stora finalen.

Alla kan delta ‒ företag, organisationer, forskare och innovatörer. Mer information hittar du redan nu på www.AdvancingMBCPatientCare.com där du sedan också lämnar in ditt bidrag senast den 2 december 2016.

Ta chansen att använda dina kunskaper och idéer för att hjälpa patienter med spridd bröstcancer!