100 000 svenska män köper potensläkemedel utan recept på nätet - så vet du om de är äkta

Pressmeddelande   •   Okt 04, 2012 16:39 CEST

Över 100 000 svenska män uppger att de köpt potensläkemedel på nätet utan recept från läkare enligt en undersökning från Novus.1 Även andra slags receptbelagda läkemedel köps på detta vis. Användningen är förknippad med stor hälsofara då många av läkemedlen är falska kopior med okänt innehåll. Råttgift, bly, målarfärg och borsyra är några av de ämnen man upptäckt vid analyser.2

– Mediciner som säljs utan recept på okontrollerade nätapotek kan innebära en hälsofara. De kan innehålla för höga eller låga doser av verksamma läkemedelssubstanser, hälsofarliga substanser, eller så är de inte verksamma alls. I bästa fall förlorar man bara pengarna man lagt ut – i värsta fall kan man få skador för livet, säger Johan Brun, medicinsk direktör på Pfizer.

Vartannat läkemedel på nätet falskt

Illegal försäljning av läkemedel på internet är ett stort problem. Enligt Världshälsoorganisationen WHO är över 50 procent av de läkemedel som säljs på okontrollerade sajter utan fysisk adress förfalskade.3 Köper man två paket är alltså risken stor att ett av dem är förfalskat. Även den olagliga importen av läkemedel ökar. Det svenska Tullverkets beslagsstatistik visar en ökning mot föregående år. 219 beslag av sammanlagt nära 175 000 tabletter och kapslar i kategorin ”övriga läkemedel” (ej narkotika/dopningspreparat) gjordes under första halvåret 2012.4

Fem goda råd – så vet du att ditt läkemedel är äkta

1. Köp aldrig receptbelagda läkemedel utan att först ha fått recept från läkare. Hämta alltid ut ditt läkemedel på ett apotek, eller ett apoteksombud. Apoteket.se erbjuder även leverans via nätet. Dessa läkemedel är äkta och säkra att använda.

2. Handla inte receptbelagda läkemedel från okända nätapotek. Det finns ingen garanti alls för att de är äkta eller säkra. På Läkemedelsverkets hemsida finns en lista över samtliga godkända apotek i Sverige. Se www.lakemedelsverket.se

3. Om du skulle ha köpt ett läkemedel på ett så kallat nätapotek, kontrollera följande:

Att datummärkningen stämmer. Att bipacksedeln är på svenska. Har du tidigare hämtat ut samma läkemedel från ett svenskt apotek kan du jämföra läkemedlets färg, form, yta, lukt och smak med ditt tidigare läkemedel. Du kan också jämföra förpackningen, dess färg, form, texttypsnitt och tryck. Jämför också blisterkartan, både form, material och tryck.

4. Är du det minsta osäker på om ditt läkemedel är äkta: använd det inte. Likaså om du får okända biverkningar.

5. Om internetapoteket endast säljer ”storsäljarna” från de olika läkemedelsföretagen kan detta vara ett tecken på att apoteket inte är seriöst.

För mer information och frågor
Kontakta Annelie Barkelund, Informationschef Pfizer, tel: 08- 550 529 75, mobil: 076-889 29 75   e-mail: annelie.barkelund@pfizer.com

1. Undersökning 2011 bland 2862 svenska män och kvinnor genomförd av Novus Opinion på uppdrag av Pfizer. I denna uppger 3 % av svenska män mellan 20 och 80 år att de har köpt potensläkemedel på nätet utan recept från läkare. Detta motsvarar ungefär 100 000 svenska män. (Källa SCB 2011: 3 488 000 svenska män i riket 20-80 år, 3 % av dessa motsvarar 104 640 män).

2. Marknadsundersökning ”Cracking Counterfeit”, Pfizer, februari 2010

3. http://www.who.int/impact/FinalBrochureWHA2008a.pdf

4. http://tullverket.se/download/18.4f3ff6ed1370f42d38b223e/beslagsstatistik_jan_jun_2010-2012.pdf

Om Pfizer
Vi på Pfizer vill skapa fler år till livet och mer liv till åren. Pfizer är världens ledande läkemedelsföretag och erbjuder vaccin samt läkemedel inom hjärta-kärl, centrala nervsystemets sjukdomar, smärta, urologi, infektion, inflammation, onkologi, endokrinologi, oftalmologi, rökavvänjning, respiration och reumatiska sjukdomar. Fokus för forskningsverksamheten ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ; Alzheimers sjukdom, diabetes, inflammation, immunologi, cancer och smärta är några exempel. I Sverige bedriver Pfizer klinisk forskning, produktion, marknadsföring och försäljning. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Wyeth är en del av Pfizer-koncernen. För ytterligare information, se www.pfizer.se och www.pfizer.com.