Ny undersökning: 800 000 svenska rökare vill vara rökfria efter sommaren – så lyckas du fimpa för gott

Pressmeddelande   •   Jun 17, 2013 08:02 CEST

Funderar du på att fimpa under sommaren? Då är du inte ensam. En ny undersökning från Novus som genomförts på uppdrag av Pfizer visar att nära två av tre rökare skulle vilja vara rökfria efter sommaren. Det motsvarar drygt 800 000 personer. Sjuksköterskan och rökavvänjaren Mona Schlyter ger dig de bästa råden för att lyckas.

– Många har funderat länge på att sluta röka och planerat hur de ska gå tillväga. Sommaren är ett bra tillfälle att ta steget eftersom man bryter de vanliga rutinerna i vardagen och byter miljö. Det ger goda förutsättningar för att lyckas, säger Mona Schlyter, sjuksköterska med lång erfarenhet av rökprevention.

Mona Schlyters tips – så blir du rökfri i sommar

1.  Ta hjälp av vården
Tala med din husläkare på vårdcentralen. Fråga om olika alternativ för att sluta röka. Många börjar med nikotinersättningsmedel och behöver man ytterligare hjälp finns receptbelagd medicinsk behandling som ökar chanserna att lyckas sluta. Din läkare kan även remittera dig till en sluta röka-grupp som finns i landets större städer.

2.  Utnyttja sommaren
På sommaren när vi är lediga byter vi ofta miljö och vanor. Då behövs inte heller den där rökpausen på jobbet eller den avkopplande cigaretten på samma sätt. Dra fördel av att sommaren bjuder på ”distraktioner” som utomhusliv, aktiviteter och avkoppling och försök hitta andra belöningar än cigaretter.

3.  Avled tankarna – och händerna
Gör något som avleder dina tankar och händer när suget blir för stort. Laga mat, ägna dig åt påtande i rabatten, handarbeta eller spela ett spel på mobilen. Finn strategier som utgår från sådant som du tycker om att göra.

4.  Tänk på hälsan och utseendet
Rökning påverkar inte bara luftvägar och andning utan har stor negativ inverkan på hela kroppen. Hjärta och blodkärl drabbas och risken för cancer ökar. Även utseendet påverkas av rökning och många rökare ser 10-15 år äldre ut på grund av rynkorna och den åldrade huden.

5.  Ta hjälp av vänner och familj
Berätta för omgivningen att du ska sluta röka. Det skapar en lagom press att lyckas och hjälper dig att få stöd och uppmuntran under vägen. Att få beröm är viktigt och stärker motivationen att kämpa vidare.

Fakta om Champix

Forskning visar att en kombination av läkemedel och motiverande stöd har bäst effekt för att lyckas sluta röka.2 Champix är ett receptbelagt tablettläkemedel för rökavvänjning med dubbel verkan. Champix påverkar hjärnans belöningssystem och gör att man inte längre får en positiv kick av nikotinet. Det minskar också rökbegäret och abstinenssymtom. En behandling med Champix pågår i 12 veckor. Enligt det internationella forskarnätverket Cochrane ökar Champix chansen att bli rökfri mellan 2-3 gånger jämfört med att sluta röka utan hjälp av läkemedel.3 Det är också den nyaste receptbelagda läkemedelsbehandlingen för rökavvänjning.

Referenser

1. Undersökning bland 1064 svenska män och kvinnor i åldern 18-79 år genomförd av Novus på uppdrag av Pfizer i mars 2013. 19 % uppger att de röker regelbundet eller då och då vilket motsvarar 1 356 00 svenskar. (Källa SCB 2012: 7 136 798 svenskar i riket 18-79 år). Bland rökarna skulle 64 % vilja vara rökfria efter sommaren. Detta motsvarar 867 840 personer.

2. Brose LS, West R, McDermott MS, Fidler JA, Croghan E, McEwen A. What makes for an effective stop-smoking service? Thorax. 2011 Oct;66(10):924-6.

3. Cahill K, Stead LF, Lancaster T. Nicotine receptor partial agonists for smoking cessation. Cochrane Database Syst Rev. 2012 Apr 18;4:CD006103.

Om Pfizer
Vi på Pfizer vill skapa fler år till livet och mer liv till åren. Pfizer är världens ledande läkemedelsföretag och erbjuder vaccin samt läkemedel inom hjärta-kärl, centrala nervsystemets sjukdomar, smärta, urologi, infektion, inflammation, onkologi, endokrinologi, oftalmologi, rökavvänjning, respiration och reumatiska sjukdomar. Fokus för forskningsverksamheten ligger inom områden där det finns ett stort behov av behandlingsalternativ; Alzheimers sjukdom, diabetes, inflammation, immunologi, cancer och smärta är några exempel. I Sverige bedriver Pfizer klinisk forskning, produktion, marknadsföring och försäljning. Vår vision i Sverige är att i samverkan upptäcka nya vägar för en världsledande svensk hälso- och sjukvård. Wyeth är en del av Pfizer-koncernen. För ytterligare information, se www.pfizer.se och www.pfizer.com.