Nytt nikotintuggummi skapar jobb i Sverige

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2004 11:10 CEST

På fabriken i Helsingborg tillverkar Pfizer nikotintuggummin för hela världen. Den svenska uppfinningen är en världssuccé. Nu kommer Nicorette med ett nytt tuggummi, vilket innebär en ökad produktion vid anläggningen i Helsingborg.

I Helsingborg tillverkas flest nikotintuggummin i världen – och nu blir det ännu fler. För att producera det nya mjuka tuggummit med smak av pepparmint och krispig yta, satsar Pfizer stort och har investerat i bland annat en ny produktionslinje och anställt ett 25-tal personer.

– Pfizer satsar på Nicorette och vi är stolta över att vårt svenska nikotintuggummi hjälper så många människor att få bättre hälsa och ett längre liv, säger Britt-Marie Solström, Pfizer, platschef i Helsingborg.

Det nya tuggummit finns från och med i dag på de svenska apoteken.

Efterfrågan på Nicorette har ökat kraftigt de senaste åren och med ett nytt godare tuggummi ökar möjligheterna ytterligare. Allt fler privata företag ger stöd till sina anställda som vill sluta röka. Och landstingen bygger ut med fler rökavvänjare.

– Hälso- och sjukvården rekommenderar nikotinläkemedel eftersom det är en säker och effektiv metod som fördubblar rökarens möjligheter att sluta, säger Maria Lohm, chef för Nicorette på den nordiska marknaden.

Pfizers anläggning i Helsingborg har cirka 900 medarbetare och är kommunens största industri. Här tillverkas läkemedel för egenvård. Den största produkten är Nicorette, men även Treo, Microlax och C-vitamin med flera läkemedel tillverkas på fabriken. Forsknings- och utvecklingsenheten i Helsingborg är Pfizers kunskapscentrum för tobaksberoende och nikotinersättning.

För ytterligare information:
Elisabeth Sahlberg, informationschef, Pfizer

Lennart Nathell, medicinsk rådgivare, Pfizer

Britt-Marie Solström, platschef/produktionschef

Fakta om den svenska uppfinningen
Fabriken i Helsingborg drevs tidigare av Pharmacia som köptes av Pfizer 2002. På sextiotalet hette företaget Leo och det var där som idén kom till som sedan utvecklades till världsprodukten Nicorette.

Nicorette Pepparmint har en fräsch mintsmak, krispig yta och är mjukare att tugga. Det liknar mer vanliga tuggummin än Nicorette Original.

Nicorette Pepparmint finns i styrkorna 4 och 2 milligram. Vilken styrka man ska välja avgörs av hur många cigaretter per dag man har rökt och hur starkt beroendet är. Den som följer anvisningarna på förpackningen fördubblar möjligheterna att bli rökfri.

Smakprover utan nikotin finns att hämta kostnadsfritt på Apoteket.

Nicorette finns i fem olika former för att passa olika rökvanor:
· Tuggummi, passar den som har ett röksug som kommer och går
· Mikrotab, är en diskret tablett som läggs under tungan
· Dagplåster, för den som behöver jämn nikotintillförsel
· Inhalator, bra för den som saknar plocket och ”rökrörelsen”
· Nässpray, är mycket effektivt för den med stort nikotinbehov (receptbelagt)

Hittills har 60 miljoner människor världen över använt Nicorette för att sluta röka.

För pressmapp och intervjuer med före detta rökare, kontakta:
Erika Burlin Hellman, Mix Public Relations
08-54 50 49 86, 0705-78 64 60

Pfizer är världens ledande läkemedelsföretag. Vi satsar stora resurser på forskning och på samarbeten med olika parter för att bidra till framtidens hälso- och sjukvård. Pfizer har läkemedel inom de flesta terapiområden. I Sverige finns produktion samt omfattande klinisk forskning.